החלטה דרמטית בבית המשפט: חן אילתי, תושב מחניים בן 50, זוכה הבוקר (שלישי) בבית המשפט המחוזי בנצרת מאשמת רצח אמו לפני כשנה. השופטים אשר קולה, דני צרפתי ורננה גלפז מוקדי קבעו פה אחד כי אילתי לא אשם, בטענה כי לא הוכחה אשמתו מעל לכל ספק סביר. "החלטנו פה אחד לזכות את הנאשם מכל האישומים אשר יוחסו לו בכתב האישום", נמסר בהכרעת הדין. גופתה של אמו, מרים אילתי אותרה לפני כשנה במיטתה ובכתב האישום שהוגש נגדו הוא הואשם ברצח. זאת בטענה כי סירבה לתת לו סיוע כספי.



בית המשפט לא נתן אמון בעדותה של הגב' פלישיה ואנה וכן נקבע כי אין בראיות הנסיבתיות, כמו גם בחיזוקים להן, טענה המדינה, כדי להוכיח את אשמו של הנאשם מעל לכל ספק סביר. הנימוקים לכך יינתנו בתוך 30 ימים מהיום.



לאחר הזיכוי דיבר אילתי עם עיתונאים ואמר: "אני יוצא אופטימי, אני לא כועס. יש לי עבודה לעשות, לפתוח דף חדש. אחרי שנחשפתי לתיק אני לא יכול להגיד בוודאות מי רצח, בעבר האמנתי שבת הזוג שלי היא הרוצחת. מציאת הרוצח לא תעזור לכאב".



מפרקליטות מחוז צפון נמסר: "אשה מבוגרת נמצאה מתה בדירתה במה שנראה היה בתחילה כמוות טבעי. רק בעקבות נתיחת הגופה, עליה עמדו חלק מבני המשפחה, התברר שהיא נרצחה באלימות. במהלך החקירה עלה חשד כלפי הנאשם ואשתו, אך בוצעו פעולות חקירה נוספות בטרם נעצרה האישה ולאחריה הנאשם. בסופה של החקירה, סברה התביעה שהראיות בתיק עומדות ברף הנדרש להגשת כתב אישום נגד הנאשם, ועל הדברים להתברר בבית המשפט. ביהמ"ש פסק אחרת ואנו מכבדים כמובן את הכרעתו. לא נוכל להתייחס לגוף הכרעת הדין, שכן טרם ניתנו נימוקיה".



המקרה אירע ב-13 באפריל 2016, כשחוקרי מחלק הרצח של מחוז צפון קיבלו דיווח על מוות טבעי שהתרחש בקיבוץ מחניים. חברת הקיבוץ, מרים אילתי בשנות ה-70 לחייה, נמצאה בשעות הבוקר במיטתה כשהיא ללא רוח חיים. צוותי חקירה פתחו בחקירה ובסופה הוגש כאמור כתב אישום נגד בנה. הכרעת הדין הוקדמה בכחודשיים להיום.




גנב כספים מאמו אך הכחיש הרצח



במקרה הרצח הועלו תהיות לגבי הסיבות שגרמו למותה של האם. קצין המשמרת שהיה במקום יצר קשר עם המפקדים שלו ויחד החליטו על שליחת הגופה לניתוח שלאחר המוות. באותו מעמד בנה, שהפך בהמשך לחשוד ברצח, סירב לנתיחה, דבר שהעלה את החשד ואת הצורך להיענות לבקשת האחות לחקור את נסיבות המוות.



הגופה נשלחה לנתיחה ושם נקבע כי האם נרצחה בחניקה וסבלה משברים שהיו כנראה כתוצאה של מאבק או נפילה. בעקבות הממצאים הללו החלה פעולה חקירתית סמויה בחלקה שכללה גם איסוף ראיות. רק לאחר שנאספו הראיות הנדרשות נעצרה ב-9 במאי בשנה שעבר אשתו של הנאשם, בת 34. מעצרה הוארך מספר פעמים במקביל לבן זוגה.



חן אילתי התגורר כל השנים עם אמו בקיבוץ. בחקירה התברר כי נהג לגנוב את כרטיס האשראי של אמו ועשה בהם שימוש. עוד התברר כי יום לפני הרצח חזר תשלום עבור הגן של בתו בגובה של 1,300 שקל. בשלב זה הבין הבן כי הוא נתון בבעיה וירד באותו יום, ה-12 לאפריל לדירת אמו. בסביבות השעה שש שוחח הבן עם האם על שכר הדירה. האם הבהירה לו כי לא רק שאינה מתכוונת לעזור לו בשכר הדירה, היא רוצה שיעזוב את דירתה. אילתי לא הודה בשום שלב ברצח אמו אך אישר שגנב ממנה כספים. היום כאמור, זוכה מאשמת הרצח.



מקיבוץ מחניים נמסר היום לאחר ההחלטה: "כמוכם שמענו את הכרעת הדין. הרצח ופרטיו מלווים אותנו יום-יום. מרים אילתי ז"ל הייתה חברה יקרה בקיבוץ מחניים. הקיבוץ עבר טלטלה עזה בעקבות הרצח. אנחנו עמלים על תמיכה במי שמרגיש צורך בסיוע במטרה לחזור לשגרה המבורכת, שמאפיינת את הקיבוץ".