זעם בקרב המפלגות החרדיות לאחר שבג"ץ קבע הערב (רביעי) כי עיריית תל אביב תוכל לאשר פתיחת מרכולים בשבת. שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "החלטת בג"ץ מהווה פגיעה חמורה בשבת קודש ובצביון היהודי של מדינת ישראל. זוהי המשך התערבות משפטית גסה בערכי הדת וההלכה, שאינה מותירה ברירה אלא לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג"ץ כדי למנוע המשך כרסום מסורת ישראל והדת במדינה".



שר הפנים, אריה דרעי, הביע "צער על כך שבג"ץ הכריע בעניין פתיחת המרכולים בשבת ולא המתין להחלטה שהתקבלה בערב חג הפסח לפסילת חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב והיתה אמורה להתפרסם בימים הקרובים". הוא הוסיף: "תמוה שבג"ץ שהמתין שנים להחלטת שר הפנים, החליט לפרסם היום את החלטתו".

השר אמר: "החלטת בג"ץ להתיר פתיחת מרכולים בשבת היא פגיעה קשה בשבת קודש ובציביון העם היהודי. אני מתכוון להיפגש בקרוב עם ראש הממשלה ביחד עם חברי מאגודת ישראל, שרים וח״כים נוספים שהשבת חשובה להם, ולמחות בפניו על הפגיעה הקשה בסטטוס קוו בנושא השבת. ההחלטה היא הפרה של הסטטוס קוו, ואנו נפעל בכל האמצעים להחזיר אותו. לשבת אין מי שידאג לה ואעשה הכל כדי לדאוג לשמירת השבת".

אריה דרעי. צילום: אבשלום ששוני



חבר הכנסת אורי מקלב הוסיף כי "החלטת בג"ץ כפי שניתנה היום לא רק שפוגעת פגיעה אנושה בהלכה אלא אף פוגעת בצביון היהודי ובסטטוס קוו הנהוג בארץ". הוא הסביר: "מזה שנים רבות בית המשפט ממשיך להתערב בדברים לא לו, זוהי פגיעה בערכי הדת וההלכה, חשוב להבהיר בצורה נחרצת שאם לא נקפיד על שמירת השבת בתל אביב ללא פשרות בסופו של עניין תהליך זה ישפיע על שמירת השבת בכל הארץ".



לדבריו, "בית המשפט אינו מותיר ברירה בידי המחוקקים אלא לחוקק חוק אשר יעקוף את פסיקות הבג"ץ, כפני שניתן לראות ישנם בעלי עסקים רבים אשר אינם שומרים תורה ומצוות ומעוניינים ביום המנוחה היחידי, שמירת השבת הינה ערך עליון ואנו נלחם עליו".



סגן השר מאיר פרוש הגיב לפסיקה ואמר כי "אין מנוס מחקיקת חוק עוקף בג"ץ. בית המשפט מרשה לעצמו לרמוס את כל ערכי היהדות ולפגוע בסטטוס קוו בצורה בוטה וגסה". יושב ראש סיעת יהדות התורה ח"כ אליעזר מוזס הוסיף: "הפסיקה מוכיחה שוב עד כמה בית המשפט מנותק מהעם, מהציבור ובעיקר מהמסורת. בפסיקותיו בג"ץ מרשה לעצמו לפגוע בסטטוס קוו שהיה מקובל לאורך השנים, ולהכאיב לציבור הדתי והחרדי ולזלזל בכל מה שיקר לו".