אחרי המרכולים בתל אביב – האם בג"ץ יאפשר ביקורי אסירים בשבתות? שופטי בית המשפט העליון דנו השבוע בעתירה הקוראת להשיב את יום השבת לרשימת ימי הביקור הקבועים בבתי הסוהר בישראל. בעתירה נטען כי הפסקת הביקורים בשבתות "מעצימה את ניתוקם של הכלואים מהעולם, פוגעת אנושות בזכותם ובזכות בני זוגם, הוריהם וילדיהם לחיי משפחה מערימה קשיים בלתי נסבלים על מימוש הקשר המשפחתי" וכי היא "פוגעת במיוחד במשפחות משכבות חלשות". השופטים ביקשו משרות בתי הסוהר להרחיב בדיקה בקרב האסירים בשאלת הביקוש של ביקורים ביום המנוחה.



במשך שנים ארוכות, נמנתה השבת על ימי הביקור הקבועים בבתי הסוהר, ולא בכדי. מרבית האנשים אינם עובדים בשבת וילדים אינם פוקדים את מוסדות הלימוד, ועל כן פנויים לביקורי קרובים בבתי הסוהר, שלעתים ממוקמים במרחק רב ממקום מגוריהם וכרוכים בנסיעה ממושכת. באוגוסט 2014 הוחלט בשב"ס להפסיק בנוהל הביקורים בשבת, בין היתר בנימוק כי בימים אלה מצבת כוח האדם בבתי הסוהר מצומצמת ובחשיבות שבשמירה על ערכה החברתי והדתי של יום השבת כיום מנוחה.



העתירה הוגשה על ידי עורכת הדין טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח וכן על ידי אבנר הררי, שהיה בעת הגשתה, ב-2015, אסיר שהשתחרר מאז, אך כעת שוב מרחף איום המאסר מעל ראשו, כמי שנאשם בפרשת המטענים. עוד חתומה על העתירה אסירת העולם סברין אלטורי, שרצחה את בנו בן השלוש של בעלה וכן אסיר נוסף השפוט ל-19 שנה.



בין היתר נטען בעתירה כי בשל ביטול הביקורים בשבת תדירות הביקורים בקרב האסירים פחתה ובידודם גבר. לעתירה מצטרפים גם בני משפחותיהם, שמתארים את הצורך בביקורים בשבת. "הפסקת הביקורים בשבתות מאוד קשה גם לי. אני אישה לא בריאה", הצהירה אמה של אלטורי. "כשהיו ביקורים בשבת הבנים שלי היו מסיעים אותי ברכב, אבל עכשיו כל ביקור הופך לסיוט".



בעקבות העתירה, שלח בית המשפט את שב"ס לערוך פיילוט בקרב האסירים ולבדוק האם יש להם רצון להשיב את הביקורים בשבת. בשב"ס בחנו את השאלה בכלא הנשים נווה תרצה, בכלא הנוער אופק, במרכז בריאות הנפש של הארגון ובמרכז הרפואי. מהבדיקה עלה כי רק שישה אסירים הביעו רצונם בביקורים בשבת.



בדיון שהתקיים אתמול בבג"ץ אמר השופט יורם דנציגר כי "עצם הבחירה בארבע קבוצות בלבד, נשים, קטינים וחולים, מטה את התוצאה. יש לבחון בית כלא רגיל". הרכב השופטים הורה לשב"ס להרחיב את הפיילוט, כך שיבוצע באופן אנונימי ויכלול גם אוכלוסיה שאינה יהודית, כזו שיום השבת אינו יום המנוחה עבורה.