בבית הנשיא התקיים היום (רביעי) טקס השבעה של 25 שופטים חדשים. חמישה שופטים הושבעו לבית המשפט המחוזי, שניים לבית הדין לעבודה, 11 לבתי משפט השלום, ארבעה לבית המשפט לתעבורה, ושלושה רשמים בכירים לבתי משפט השלום.



נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בטקס כי "מעמדו של בית המשפט תלוי באמון הציבור. הציבור נותן אמון בבית המשפט, כאשר בית המשפט שופט בצורה הוגנת. הציבור נותן אמון בבית המשפט כאשר בית המשפט שופט משפט צדק ללא משוא פנים".



"עם מינוייכם לשופטים", הוסיף נשיא המדינה, "אנו בוטחים ביכולתכם המיוחדת לראות מבעד להבדלים בין קטן לגדול בין עשיר לחסר אמצעים, בין הגר לאזרח, בין הזוכים לאהדה ציבורית ובין המגונים והמבוזים, להביט מבעד להשכלה ולכריזמה ולחרוץ משפט צדק ללא משוא פנים. לצד זאת, אנו בוטחים בכם שלא תתנו לאובייקטיביות להוביל לניכור. כך תניחו גם לחייב בדין לשמור על כבודו, לדעת שקולו נשמע ואנושיותו הוכרה".



"בלי זכויות אדם אין דמוקרטיה"


נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בחרה לקשור בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה חל השבוע, לבין זכויות האדם והדמוקרטיה בישראל. "בהצהרה זו התחייבתם, בין היתר, לעמוד כמגן בפני פגיעה בלתי מידתית בזכויות האדם בישראל", אמרה נאור. "זכויות האדם הן חיוניות למדינתנו היהודית והדמוקרטית. זכויות האדם הן נפשה של הדמוקרטיה ובלעדיהן אין דמוקרטיה. זהו אחד הלקחים החשובים ביותר, שעלינו ללמוד מהפרק האפל ביותר בהיסטוריה שלנו כעם, מהפשע האיום ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית, השואה".



לדברי הנשיאה, זכויות האדם פותחו אחרי מלחמת העולם השנייה כלקח היסטורי ממעשי הזוועה ובעיקר מהשואה. "אחד מלקחי השואה הוא כי לא ניתן לזהות את הדמוקרטיה עם שלטון הרוב", אמרה. "לא כל החלטה או חוק שהתקבלו ברוב דעות הם גם בהכרח החלטה או חוק דמוקרטיים, שכן ההיסטוריה מלמדת כי באין ריסון לכוחו של הרוב הוא עלול להפוך לעריצות. ימי האופל של המשטר הנאצי לימדו אותנו כי שלטונו של רוב השולל מן הפרטים את זכויותיהם, רוב הנוגש את המיעוט החי בקרבו, אינו שלטון דמוקרטי. הדרך להשמדת שליש מעמנו נסללה כאשר שללו מהיהודים את זכויות האזרח ואת זכויות האדם".



עוד אמרה השופטת הבכירה, כי "למעלה משבעים שנה חלפו מאז תבוסת גרמניה הנאצית, אך את הלקחים שנצרבו בנו עלינו לשוב ולשנן: שלטון הרוב הוא הצורה שלובשת הדמוקרטיה - והוא חיוני לה - אך בצידו קיימים ערכים ועקרונות המגלמים את מהותה של הדמוקרטיה; ואשר בלעדיהם הדמוקרטיה אינה קיימת. בלא שלטון החוק - אין דמוקרטיה; בלא הפרדת רשויות – אין דמוקרטיה; בלא זכויות אדם - אין דמוקרטיה. יש צורך בהגנה מתמדת על ערכים דמוקרטיים אלו, שקודשו בדמם ובחירותם של קרבנות העריצות והשנאה. ובמערך האיזונים והבלמים - שאף הוא מעקרונותיה החיוניים של הדמוקרטיה - מסור התפקיד להבטיח את מימושן של הזכויות הלכה למעשה למערכת בתי המשפט, ובראשה לבית המשפט העליון.



"לקח אחר שעלינו ללמוד מן השואה הוא הגשמת הציונות. המדינה, הנשמרת על ידי צבא הגנה לישראל היא הערובה הטובה ביותר לכך שמה שקרה לא יוכל לקרות שוב. בצד שמירה על חוסן מוסרי עלינו לשמור על עוצמה פיזית, לרבות עוצמה הרתעתית".