תשע שנות מאסר הוטלו על רונן בר שירה, מי שנאשם בכך שהתרים כספים למען מטרות נעלות, כגון מאבק לשחרור גלעד שליט משבי חמאס, פעילות למען נפגעי השריפה בכרמל ושיקום נזקיה והפגת לחץ נפשי מילדי שדרות המופגזת, ובפועל שלשל את הכספים לכיסו. מלבד עונש המאסר בפועל, גזר עליו בית המשפט המחוזי בתל אביב עוד שנת מאסר על תנאי. כמו כן, הוא ייאלץ לשלם פיצויים לקורבנות בסכום של כמעט מיליון שקל.



כמו כן, על אחד משותפיו לעבירות, שלמה מור, נגזרו שנתיים מאסר. "הנאשמים פעלו בתחכום רב על מנת להוציא לפועל את תכניותיהם העברייניות, וניתן לומר כי למעשה השניים לא בחלו באמצעים על מנת להוליך את קורבנותיהם בכחש, ולהוציא מהם כספים במרמה", כתב השופט בני שגיא בגזר הדין. השופט שגיא קיבל את התיק לצורך גזירת העונש, זאת לאחר שהשופט שהרשיע את הנאשמים, עודד מודריק, פרש לאחר מתן הכרעת הדין.



גלעד שליט. בר שירה הואשם בגניבת כסף שהתרים למען שחרורו. צילום: שחר ישוב, פלאש 90
גלעד שליט. בר שירה הואשם בגניבת כסף שהתרים למען שחרורו. צילום: שחר ישוב, פלאש 90



בקביעת העונש התחשב שגיא בזהות קורבנות העבירה. "מעבר לנזק הברור הגלום באיבוד הכספים ולעגמת הנפש הכרוכה בכך", נימק, "תצהירי נפגעי העבירה מלמדים יש כי לתת את הדעת גם לנזקים נוספים הנובעים מזהות הקורבנות - גופים או קהילות אשר נזקקו לסיוע או לתרומות, ולשם כך נקשרו ביחסים עם הנאשמים, ואלו העמיקו את צרתם".



השופט הוסיף כי "מן העבר השני, הפר הנאשם את האמון שניתן בו מצד התורמים, גורמים פילנתרופים שונים, אשר בחרו לפעול בצורה מעוררת הערכה, ולתרום את כספם ממניעים אלטרואיסטים של נתינה לזולת. קל לשער מה רבה הייתה אכזבתם לגלות כי הכספים אותם תרמו הגיעו לידיו של הנאשם. הפרת אמון זו קשה ביותר, מאחר שהיא עלולה לפגוע בנכונותם של פילנתרופים לסייע לגורמים נזקקים ולקדם מטרות חברתיות חשובות, ונמצא שהחברה כולה מפסידה".



עבירות נלוות בסך למעלה ממיליון שקל


כזכור, בינואר בשנה שעברה הורשע בר שירה ב-14 אישומים, הכוללים בין היתר, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה ועבירות נלוות בסך של למעלה ממיליון שקל. בין היתר, פנה בר שירה ליואל מרשק, שהיה בכיר במאבק לשחרור החייל החטוף, וטען בפניו כי ביכולתו לגייס תרומות. במסגרת פעילות זו הצליח בר שירה לגייס כספים מ-15 גורמים שונים, בסכומים של מאות אלפי שקלים.



בנוסף, כחודש וחצי לאחר השריפה בכרמל, הציע לראשי קיבוץ בית אורן לגייס כספים מתרומים בחו"ל לצורך שיקום הקיבוץ מנזקי דליקת הענק. לאחר מכן, טען בפניהם כי כדי שיוכל להמציא את כספי התרומה בהקדם, עליהם למסור לידיו 100,000 שקל לתשלום עבור מתווכים. בהמשך, הודיע בר שירה לראשי הקיבוץ כי עלה בידו להשיג תרומה בסכום של שישה מיליון דולר, אך לצורך כך יש עליו לשלם 100,000 שקל נוספים. לאור מצגי השווא של הנאשם, העבירו ראשי הקיבוץ לידיו סכום כולל של 200,000 שקל.



אלה הן רק חלק מהעבירות שביצע בר שירה. מפרקליטות מחוז מרכז נמסר בתגובה לגזר הדין כי "לאורך תקופה ארוכה, הנאשם ניצל את מצוקתם של אנשים תמימים אשר נזקקו לתרומות, רמס את אמונם של מי שביקשו להתנדב ולתרום למטרות שונות, והכל תוך הבטחות שווא והוצאה במרמה של כספים על מנת להשיג לעצמו רווחים. מדובר לא רק במעשים חמורים, אלא גם במעשים מכוערים, מעשי ניצול מחפירים. גזר הדין מעביר מסר ברור כי מי שמבצע עבירות מרמה חמורות, תוך מעשי ניצול ובסכומים גבוהים, גם בחלוף זמן מביצוע העבירות, צפוי לעונש מאסר משמעותי".