סבב נוסף של התכתשות בין נשיאת בית המשפט העליון לבין שרת המשפטים: השופטת מרים נאור שלחה היום (שני) מכתב חריף לאיילת שקד, על רקע המחלוקת ביניהן סביב זהות נשיא בית המשפט העליון הבא. במכתבה מפקפקת השופטת נאור במניעיה של השרה שקד ורומזת כי מאחורי התנהלותה עומד הרצון להשפיע על מאזן שופטי בית המשפט העליון. שקד מצידה עומדת על שלה ובתגובתה למכתב מציינת כי קודם כל יתקיים דיון עקרוני בשיטת הבחירה של נשיא בית המשפט העליון ורק אחר כך יבחר הנשיא.



ב-18 ביולי אמורה להתכנס הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא לבית המשפט העליון ומשנה לנשיא. על פי שיטת הסניוריטי הנהוגה מקדמת דנא, השופטת הוותיקה ביותר, אסתר חיות, אמורה להתמנות למחליפתה של נאור. חברי הוועדה התבקשו להודיע על שמות מועמדים לשתי המשרות. השמות שהוצגו הם מטעם המועמדים של הנשיאה נאור - חיות לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון והשופט חנן מלצר לתפקיד המשנה לנשיאה.



45 ימים קודם לבחירה אמורה הנהלת בתי המשפט לפרסם את שמות המועמדים, לאחר ששרת המשפטים מאשרת אותם. אולם בסוף השבוע הודיעה שקד לנאור כי לא תחתום על השמות המוצעים וכי באותה ישיבה לא תתקיים הבחירה כמתוכנן. הצעד הזה עורר את זעמה של נאור, שבצעד חריג, אם כי לא בפעם הראשונה, פנתה לשרה באופן פומבי.




שקד: "אין נחיצות לקבוע מחליף"




"אין אני רואה הצדקה לדחיית ישיבת הוועדה שנועדה לבחירת הנשיא והמשנה לנשיא", כתבה נאור. "כידוע, נושאי משרה אלה עתידים להיכנס לתפקידם בעוד חודשים ספורים ויש חשיבות לבחירתם כעת. דחיית מועד ישיבת הוועדה מקימה חשש לשיבוש ההיערכות האמורה ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט ובציבור. במיוחד דחיית מועד ישיבת הוועדה מקימה חשש לשיבוש ההיערכות האמורה ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט. נדמה כי הסיבה היחידה לשאיפה לדחות את ישיבת הוועדה היא שלא הצלחנו עד כה להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי בית המשפט העליון שייבחרו במקום השופטים דנציגר ושהם, הפורשים לגמלאות בחודשים מרץ ואוגוסט בשנה הבאה". 



בהמשך כותבת נאור כי "עלינו לחתור להגיע להסכמות ולהבנות אך אין מקום לכרוך בין סוגיית מינוי השופטים לבין סוגיית מינוי הנשיא ומשנהו. יושבת-ראש הוועדה לבחירת שופטים אמונה על קביעת מועדי כינוס הוועדה, אולם את סמכות יושב הראש יש להפעיל רק מטעמים ענייניים ולא אוסיף. פנייתי אלייך היא להשאיר את המועד על כנו ולבחור את הנשיא ומשנהו, כאשר השופטים ייבחרו במועד אחר". בסיום המכתב דוחקת נאור בשקד לאשר את סדר יום הוועדה.



בתגובה למכתב עונה שקד לנאור כי אין כל נחיצות בבחירת נשיאה מאה ימים לפני פרישתה. "הוועדה תתכנס במועד שתואם. על סדר היום: דיון ציבורי-עקרוני בשאלת אופן בחירת נשיא לבית המשפט העליון. רק לאחר הדיון העקרוני ייקבע מועד לישיבת הוועדה בה נקבע את זהות נשיא בית המשפט העליון ומשנהו, ענתה".