לא מוותר: הסנגור הציבורי הארצי יואב ספיר החל לטעון היום (רביעי) בדיון בבקשה של אסיר העולם עובדיה שלום, שהורשע ברצח עורך הדין שמואל לוינסון ב-1994, למשפט חוזר בבית המשפט העליון בירושלים. במהלך הדיון טען הסנגור כי "היום לא היו מגישים כתב אישום נגד עובדיה משום שאין ראיות מדעיות ואין הודאה באשמה".  במהלך הדיון צעק עובדיה לעבר עו"ד תמי בורשנטיין, המייצגת את המדינה: "תקני את העוול שעשית לי". השופט סלים ג'ובראן קרא אותו לסדר בתגובה.  


     


"אם היה משפט חוזר לא היה ניתן היום אותו משקל גדול שניתן בעבר לפרטים המוכמנים. הפסיקה היום מתייחסת בזהירות רבה יותר לפרטים אלו, שפורסמו בתקשורת או הועברו על ידי החוקרים בצורה כזו או אחרת", הסביר ספיר בפתח דבריו. 



כמו כן, הוא הצביע על ראייה מרכזית שמנקה, לדבריו, את מרשו מהמעשה המיוחס לו: "אחת הטעויות הטרגיות קשורה למסכת גרב הניילון שנמצאה בזירה. על המסכה נמצאו שיערות ורוק. היה ברור שמדובר בדבר שנחבש על הראש, אלא שבגרסאותיו של עובדיה כשנשאל אם נהג להתפרץ לבתים עם כיסוי לראש הוא עונה 'לא'. פה מדובר בטעות שיצרה עיוות דין. בסופו של דבר, נמצאו במסכה הזאת רוק ושערה של הרוצח - והיא לא של עובדיה".



הדיון בבקשתו של האסיר עובדיה שלום בבית המשפט העליון. צילום: מרק ישראל סלם
הדיון בבקשתו של האסיר עובדיה שלום בבית המשפט העליון. צילום: מרק ישראל סלם



בהתייחס לאובדן המוצגים, התבסס עורך הדין על פרשת סלימאן אל עביד שהורשע ברצח חנית קיקוס, במשפט שבו התקיימה מחלוקת סביב זהות הרוצח. לדבריו, "הנשיאה נאור כתבה בפסק הדין ההוא, שידוע כמהפכת ה-DNA, כי מדובר ב'נזק ראייתי'. לטענתה זה לא מבסס עילה למשפט חוזר. התנאים הם שמדובר בראייה ישירה. כלומר, צריכה להיות חוות דעת שניתן להפיק חומר ביולוגי מהממצאים. אנחנו הולכים לפי הנשיאה נאור. בידנו יש כעת ראייה ישירה בדמות אותה מסכה שעליה רוק ושיער, שלגביו אין תוצאות שקושרות אותו לשלום. כמו כן, הצגנו חוות דעת מפורשת, לפיה נבדקה שערה שהייתה במסכה והוכח שהיא לא של עובדיה. בדיקת הרוק הייתה יכולה להוביל לרוצח האמיתי".



הסנגור סובר גם כי "הפרקליטות מבקשת להתעלם מכל מה שקרה בשנים האחרונות בתחום מהפכת ה-DNA בעולם. אנשים זוכו על סמך זאת. האם ייתכן שהמהפכה הזאת תפסח על ישראל? רק בשבוע שעבר במדינת קונטיקט שוחרר אדם שהורשע ברצח אחרי 16 שנות מאסר, בשל ממצאים השוללים את הממצאים הביולוגיים שלו בזירה. הגישה הזאת היא ביטוי של סגירות לנכונות לבדוק מחדש".



עו"ד בורנשטיין: "לא השתכנענו שנפלה כאן טעות"



מהעבר השני, עו"ד תמי בורנשטיין החלה גם היא לטעון במשפט. לדבריה, "הכל מונח בפני בית המשפט. אני מעריכה את העובדה שהסנגור הציבור הארצי מצא לנכון לטעון בתיק. מדובר בתיק דגל וגם אנחנו בתביעה התייחסנו ברצינות לבקשה. אין מחלוקת שהיה זה תיק לא פשוט ומורכב. העובדה היא שהדעות נחלקו בקרב השופטים. נעשתה בדיקה ובסיומה לא מצאנו שיש ראיות חדשות, שיש להן פוטנציאל להביא לשינוי בתוצאות. ראיות ה-DNA נבחנו על ידנו ואנחנו לא רואים עין בעין עם הסנגוריה הציבורית".


 


היא הוסיפה כי "התיק לא התנהל בימי הביניים. הערעור נדון בשנת 2001. הטענות לגבי ההודאות וקבילותן, העובדה שהנאשם היה מכור לסמים נבחנו על ידי בית המשפט, שהיה מודע לקשיים".

לטענתה, "אנחנו מכירים בקיומם של קשיים בתיק, אך הם היו בפני בית המשפט ומצוטטים בדעת המיעוט. אנחנו סבורים שלא נפל פגם בתיק ואם אין נתון חדש בעל משקל כבד אין הצדקה למשפט חוזר, שכן צריך להיזהר מלהפוך את המשפט החוזר לערעור נוסף. לא השתכנענו שנפלה כאן טעות. אנחנו לא מעוניינים שאדם שביצע רצח יצא לחופשי".

השופט ג'ובראן העיר לה בשלב זה, כשאמר: "אתם נותנים לעצמכם קרדיט שאתם עושים הכל כדי להיות בטוחים שהכול בסדר, אבל צריך לתת קרדיט גם לסנגוריה, שמגישה בקשה רק במקרה שהיא סבורה שיש מקום למשפט חוזר". 

עו"ד שמואל לוינסון. צילום: רפרודוקציה
עו"ד שמואל לוינסון. צילום: רפרודוקציה



כזכור, כחצי שנה לאחר הרצח של לוינסון נעצר החשוד, שהיה מוכר למשטרה כנרקומן ועבריין רכוש. בחקירתו, שנמשכה מספר חודשים, הוא מסר סדרת גרסאות ובשלב מסוים אף הפליל את עצמו כשסיפר כי נכח בזירת הרצח יחד עם שותף, אשר לדבריו, היה זה שירה במנוח והמיתו. בסופו של דבר, גרסאות אלו הובילו להגשת כתב האישום נגדו ולניהול המשפט שבסופו הורשע. מאז הרשעתו הוא טוען לחפותו, מה שהביא את עורכי דינו להגיש בקשה למשפט חוזר עבורו בתחילת 2016.