ביום חמישי הקרוב יתכנסו שופטי בג"ץ לדיון בעתירת עמותת "אבות גאים" והמרכז הרפורמי לדת ומדינה הדורשת לשים קץ לאפליה המובנית בחוק האימוץ בישראל ולאפשר לזוגות מאותו מין לאמץ ילדים בצורה שוויונית מוחלטת, כששני ההורים הם אפוטרופוסים מלאים של הילד. אבל מתשובת המדינה לבג"ץ לקראת הדיון שקיבלו לידיהם העותרים עולה תמונה לא פחות ממדהימה. הממשלה, או ליתר דיוק משרדי המשפטים והרווחה באמצעות פרקליטות המדינה, אפילו אינה מנסה להזים את בסיס טענת העותרים לפיה זוגות להט"בים מופלים לרעה בפני החוק. המדינה מציינת כי עמדתה היא שלא לאפשר שוויון עבורם בחוק האימוץ אבל היא כן מוכנה לפתוח את החוק לשינוי עבור ידועים בציבור שאינם נשואים, רק אם הם הטרוסקסואליים היינו זוג של גבר ואישה.



הטיעונים שנכתבו בתשובת המדינה לעתירה נשמעים כאילו לקוחים מתקופות חשוכות מאד עבור קהילת הלהט"ב ומחזירים בעיני העותרים את המדינה עשרות שנים אחורה בכל הנוגע להתפתחות הגישה הליברלית בישראל ובעולם המערבי בכלל כלפי משפחות גאות. על פני 57 עמודים כותבת המדינה לבג"צ בין היתר את הדברים האלה: "בנוגע לזוגות חד מיניים החליטו שרי המשפטים והרווחה על דעת גורמי המקצוע שלא לפעול בעת הזאת לשינוי הדין הקיים (שבו מתאפשר אימוץ רק ל'איש ואישה' או ליחיד, גם אם הוא חלק מזוג מאותו מין). זוג שאינו איש ואישה נשואים לרבות זוגות חד מיניים רשאים להגיש בקשה... שתישקל רק כשלא ניתן למסור את הילד לאימוץ על ידי 'איש ואשתו יחד' שהיא דרך המלך הקבועה בחוק".



"אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו"


המדינה אמנם מצטטת מתוך דוח ועדת גרוס לבחינת הליכי האימוץ בישראל את דבריו של פרופ' צבי טריגר, מומחה למגדר ומשפחה מאוניברסיטת תל אביב שסקר בפני הוועדה את התשתית המחקרית בעולם הקובעת כי "אין תימוכין מחקריים או עובדתיים לכך שטובת הילד היא להימסר למשפחה הטרוסקסואלית וכי מדובר בגישה שמרנית שאין לה מקום היום", אבל בה בעת מוסיפה המדינה: "מנגד הציגו חברים בוועדה טיעונים לפיהם יש לאפשר מסירת ילד לאימוץ רק למשפחות שאינן נחשבות חריגות בחברה הישראלית. יש לבחון את הסוגייה בהקשר הישראלי ולהימנע מהעתקת מודלים מחברות שונות מאיתנו". כך, ללא כל ציון תשתית מחקרית הפוכה לזו שהציג פרופ' טריגר, בוחרת המדינה לאמץ את הגישה השמרנית בטיעונים שלקוחים מעולם הפולקלור הפסאודו-סוציולוגי ואמירות כלליות שלא זוכות לתשובה מנומקת בתשובת המדינה האם משפחה של זוג מאותו מין "נחשבת חריגה" בישראל ועל פי אילו קריטריונים.



המדינה מדגישה כי בוועדת גרוס שהגישה את מסקנותיה בחודש ינואר האחרון, לא התגבשה דעת רוב ברורה אבל בוחרת בכל זאת לאמץ את הגישה השמרנית ביותר שהובעה בוועדה לפיה "יישמר הכלל לפיו אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד והוא יורחב גם לידועים בציבור (שהם גבר ואישה)". הנימוק: "גורמי המקצוע בשירות למען הילד מצדדים לעת הזו בשימור המצב הקיים בשים לב למציאות בחברה הישראלית והקושי שעלול להיות כרוך ביחד לילד הנמסר לאימוץ". או במילים אחרות, הממשלה מאמצת עמדה פרשנית לא מנומקת למציאות החברתית ב'חברה הישראלית', שלשיטתה היא מציאות כוללנית אולטרה-שמרנית, בכל מגזרי ושכבות החברה, שמוקיעה משפחות של זוגות מאותו מין ומטילה אות קין על ילד שגדל במשפחה כזאת.



"אטימות הלב והשכל"


אודי לדרגור, יו"ר עמותת "אבות גאים" מהעותרים לבג"צ, אומר בתגובה: "ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על משפחות להט"ביות, לא פחות. שוב ושוב אנחנו נתקלים באטימות הלב והשכל של נציגי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, המתנגדים לכל בקשה ולכל עתירה של משפחות להט"ביות בדרישותינו לשיוויון באימוץ, בפונדקאות, ברישום הורות ובניהול חיי המשפחה שלנו ללא דריסת הרגל הגסה של מדינת ישראל. מדהים בעיניי שמדינת ישראל מוכנה להשקיע משאבים עצומים בהליכים משפטיים, שכל מטרתם היא התנכלות והתעללות במשפחות להט"ביות, במקום להפנות משאבים אלו להטבת חיי האזרחים, שכל מבוקשם הוא שיוויון בפני החוק והמדינה".



לדרגור מוסיף: "לשרת המשפטים איילת שקד ולשר הרווחה חיים כץ, שהודיעו השבוע לבג"ץ על דרישתם להמשך האפליה של זוגות להט"בים, שמור פרק חשוך במיוחד בספר ההיסטוריה של קהילת הלהט"ב בישראל. עמותת אבות גאים תמשיך להילחם עד שנעביר מעלינו את החושך והאפליה, אותה מובילה הממשלה הנוכחית ולא נשקוט עד שנשיג שוויון מלא לאלפי המשפחות הלהט"ביות בישראל".


"הממשלה שוב זונחת את הקהילה הגאה"

יו"ריות השדולה הגאה בכנסת, ח"כ מיכל רוזין (מרצ), ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) וח"כ מירב בן-ארי (כולנו) מסרו בתגובה: ‏"החלטת המדינה כפי שמשתקפת מתשובתה לבג"ץ היא החלטה נואלת ומפלה שמלווה בלהט"ביפוביה חסרת תקדים. ממשלת ישראל שוב זונחת את הקהילה הגאה וזו הוכחה לשימוש הציני של הממשלה בקהילה: באנגלית מתפארים בה ובעברית מתעללים בה על ידי שלילת זכויות בסיסיות. נכון לעכשיו, ללהט"בים במדינת ישראל אינה עומדת אפשרות ראויה לממש את זכותם היסודית להורות באמצעות אימוץ. זאת למרות שבשנת 2008 השופט מזוז, אז היועץ המשפטי לממשלה, קבע כי בני זוג חד מיניים רשאים לאמץ ילדים כמו כלל הזוגות בישראל, והנחה את משרד הרווחה לפעול בהתאם".

חברות הכנסת הוסיפו: "זו פשיטת רגל ערכית ומוסרית והממשלה מסרבת לספק תשובות. כלל המשרדים המעורבים בחרו להיעדר, למרות הזמנות חוזרות ונשנות, מדיון מיוחד שערכנו בנושא משפחות גאות, לפני כחודש, בכנסת מטעם השדולה הגאה".

ח״כ תמר זנדברג (מרצ) מסרה: "משרד הרווחה מאמץ את הבורות והלהט"בופוביה של סמוטריץ'. מדהים איך גם כאן התמונה שמנסה ממשלת הימין לשווק לעולם הפוכה לחלוטין מהמציאות בשטח. משפחה היא משפחה ואהבה היא אהבה, ועצוב ומטריד שהשמרנות ההומופובית נשארת על כנה בקרב גורמי המקצוע שלא מפנימים את השינויים של המאה ה-21".

עו"ד  אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית 'משפחה חדשה': "המדינה פועלת בהיסטריה מתוך חרדה, במקום ליטול מנהיגות ולאפשר לאנשים לנהל את חייהם על פי דרכם, זה לא רק בני זוג מאותו מין, גם רווקות ורווקים. במילים אחרות המדינה מחבלת בזכותם למשפחה ובכך מחבלת ברקמה החברתית שלה,  זו הדרך ליצור מרמור, עגמת נפש וציבור שאינו תורם לחברה".