בעקבות הפסיקה התקדימית של בית המשפט העליון, לפיה כאשר מדובר בילדים ונערים בגילאי 15-6 חבים שני ההורים באופן שווה לשלם מזונות עבורם,כאשר החלוקה ביניהם תקבע על פי יכולותיהם הכלכליות, טען היום (רביעי) האב הגרוש עוז בן רפאל, בתכניתו של גבי גזיתב-103FM, כי מדובר ב"יום גדול לאלפי אבות גרושים וילדיהם". עורכת הדין מאיה רוטנברג



"התגרשתי לפני ארבע שנים ויש לי שני ילדים מנישואי הקודמים", סיפר בן רפאל, שהוסיף: "הצלחתי להשתקם ולהתחתן בשנית, וכעת יש לי ילד מהנישואים החדשים. אני מגדל כיום את הילדים במשמורת משותפת, ועד כה חויבתי במזונות בסך 1,250 שקל לילד בחודש, כשהכנסותיי והכנסות גורשתי מאד דומות. השופט הסביר את החלטתו בטענה כי הדין העברי הוא הדין השולט, וכל עוד הדין העברי הוא השולט האבא צריך לשאת בעול".



בית המשפט העליון. פסיקה תקדימית. צילום: מור שמעוני
בית המשפט העליון. פסיקה תקדימית. צילום: מור שמעוני



לדבריו, "לצערי נחשפתי להמון אנשים כמוני בכל מיני צורות. תמיד בתי המשפט ידעו לבחור בדרך הקלה, ולהשאיר את הגבר במצב שבו הוא אינו יכול להשתקם".



בשלב זה הצטרפה עו"ד רוטבנרג, שהגישה את הבג"ץ בנושא. לטענתה, "המקרה של עוז ישתנה ברגע שבית המשפט יחליט בעניינו באופן ספציפי. אני מאמינה כי מתן פטור ממזונות במקרה שלו, באמצעות עתירה לבית המשפט לדיני משפחה, בהתבסס על החלטת בג"ץ, יהיה צודק, ויש סיכוי גבוה לכך".



"בית המשפט לדיני משפחה מחויב לפעול על פי ההלכות וההחלטות של בית המשפט העליון. היום בתשע בבוקר הייתי בדיוק בתיק דומה. כששמענו את פסק הדין הבוקר, אמר השופט כי הגישה של בית המשפט השתנתה בנושא. העוול שהיה עד היום הוא עצום, אבות לא יכלו להתנהל במדינת ישראל - הם התביישו מהילדים, ולא ראו אותם כי היו צריכים לעבוד כדי לשלם את המזונות. אני שמחה על ההחלטה הזו".



 


בהתייחס לגורלם של אבות המרוויחים יותר מהאימא, וחולקים משמורת משותפת, אמרה רוטנברג כי "הם יחויבו במזונות כדי שלא יקרה מצב של בית עני ובית עשיר, אך באופן יחסי עם מזונות מופחתים. לטעמי, גם אם האימא תרוויח יותר מהאב היא תאלץ לשלם מזונות".

בן רפאל סיכם את הדיון, כשאמר: "אני מקווה שההחלטה שהתקבלה תשנה את המציאות. יש פה דור של ילדים שגדל אצל אבות שסורסו ולא יכולים לספק את האבהות הראויה. בסופו של דבר זאת החברה שלנו ואלו הילדים שלנו. ככל שאחוז הגרושים עולה אנחנו בעצם מאבדים את העתיד שלנו".

כזכור, הבוקר התקבלה הפסיקה התקדימית בהרכב מורחב של שבעה שופטים, שקבע כי "בשלה העת לסטות מן ההלכה הנוהגת לגבי מזונות ילדים". במסגרת זו, השופט עוזי פוגלמן ציין כי "ראשיתו של המסע בתובנה כי במקרים של משמורת פיזית בגילאים האמורים. הדין הקיים – המחייב את האב בנשיאה בלעדית במזונות ההכרחיים – עלול להותיר את האב בלא המשאבים הדרושים לו כדי להבטיח את רווחת הילד ואת טובתו עת הוא שוהה עמו, כמו גם ליצור קושי כלכלי ממשי עבור האב עצמו".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן