"אין יום שבו אני לא מתחרטת על כל המעשים שעשיתי. אני מצטערת על הכול", כך, בספין מתנצל, טענה היום (שני) שירי סובול, שהורשעה בשידול לחבלה בכוונה מחמירה ובסיוע לאחר הרצח של אחותה הילי ז"ל,  בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בתל אביב. הדברים נאמרו במסגרת דיון בו הוחלט לאמץ את הסדר הטיעון עליו חתמה, לפיו היא לא תורשע בשידול לרצח או בגרימת מוות, זאת לאחר שהתביעה לא הצליחה לגייס ראיות מספיקות לשם כך. הרכב השופטים, בו היו חברים השופטים גרשון גונטובניק וטלי חיימוביץ', קבעו את יום מתן גזר הדין ל-19 בספטמבר.



"אני מצטערת על האובדן של אחותי, שקשה לי לתאר אותו, אשר התרחש ביום שבו הייתי כל כך מפוחדת ומבוהלת. אם הייתה לי הזדמנות הייתי מחזירה את הגלגל לאחור מזמן, ומחזירה את אחותי, האושר שהיה לי פעם ושמחת החיים שהייתה לאמא שלי. היא כל מה שיש לי", אמרה הנאשמת בפני בית המשפט, והוסיפה: "אני מבקשת שבית המשפט ירחם על אמי".



אמה הוסיפה: "אני אמא של שתי ילדות – שירי והילי ז"ל, וגם קורבן עבירה, שאיבדה את היקר מכל. אני מבקשת מבית המשפט לרחם עליי כקורבן, להתחשב במצבי הרפואי ובגילי, ולא להשאיר אותי בודדה בעולם. אני מבקשת שיובן שנשארתי לבד, ושהבת שלי תחזור אליי". 



עורכי הדין במשפטה של שירי סובול. צילום: אבשלום ששוני
עורכי הדין במשפטה של שירי סובול. צילום: אבשלום ששוני



במהלך הדיון, שהתקיים לפני הרכב שופטים בראשותו של סגן הנשיא גלעד נויטל, הבהירה נציגת התביעה, עורכת הדין זוהר דולב, כי "סובול לא מונמכת קוגניטיבית", זאת לאור התבטאויות קודמות של מומחה ההגנה, לפיהם היא ניתחה בצורה יסודית, במשפטים מורכבים, את מצבה. לטענתה, "קושי ראייתי שהיה קיים בתיק הוא זה שהוביל אותנו להגיע להסדר טיעון במקרה האמור".



עוה"ד של שירי סובול: "מרגע שנולדה, החיים הפנו לה עורף"



אל מול טענותיה אלו טען בא כוחה של שירי סובול, עו"ד גיל פרידמן, כי הוא מציע לזמן לבית המשפט את קצינת המבחן של הראשונה, משום שהניתוח והשימוש במשפטים המורכבים, הינם ניסוח של קצינת המבחן, שכן לדבריו "השפה של מרשתנו לא מגיעה לגבהים כאלה, והיא נמוכה כמעט עד תהום".



כמו כן, פרידמן ניסה להפחית את חומרת העבירה של מרשתו, כשטען כי היא "הייתה כלואה בתוך מערכת יחסים אובססיבית עם הנאשם ברצח". לדבריו, המסרונים ששלחה לו, סמוך למועד הרצח ב-18 לפבואר 2016, מעידים על הקשר הזוגי ההדוק ביניהם, ועל החשש שהיה לה ממנו.



במסרונים אלו, לדבריו, היא ציינה שאחותה המנוחה לא ראתה בעין יפה את היחסים בינה לבינו, מה שהיה ידוע לנאשם, וניסתה להפעיל עליה לחץ כדי לנתק עמו את הקשר, תוך שאיימה עליה כי אם לא תעשה זאת חבריה יכו אותו. הוא הוסיף כי אין בכך משום שידול לרצח, ואמר כי כל מעשיו של הנאשם הנם תולדה של מחשבותיו הוא, לאחר שהחליט לגרום למותה. עורך הדין ציין גם כי הנאשם רצה לגרום חבלה חמורה, אך לא יותר מזה – לא לגרום לה לנכות ולא מום.



"הנאשמת גם בחרה להודות כבר בראשית משפטה על שעשתה, עוד בטרם נשמע עד כלשהו, מה שמעיד על קבלת אחריות על המעשה, הבעת חרטה עליו, וחסכון של ימי דיון רבים, כמו גם של הזמנת עדים לבית המשפט. לסובול אין עבר פלילי, וזהו המגע הראשון שלה עם המשטרה", אמר פרידמן, והוסיף: "מרגע לידתה של שירי סובול, החיים הפנו לה עורף".



מלבד זאת, הוא טען שלעובדה שמרשתו הייתה בת 15 וחצי ביום הרצח יש משקל משמעותי בקבלת ההחלטה, כמו גם לעובדה שאין לה ולאמה אדם אחר בעולם".



עורכת הדין דולב דחתה את טענתו של פרידמן, אך הוא המשיך והוסיף: "התביעה הגישה פסיקה, וציינה שעבירות הסיוע נעים בין שנתיים לשלוש שנים בכלא. אנו טוענים שהעונש הריאלי הוא בין אי הרשעה לשלוש שנים. יש הרבה מקרים של סיוע שהסתיימו בעבודות שירות, וכאלה שנגזרה במסגרתם שנת מאסר אחת בלבד, כאשר מדובר בעבירת סיוע".