שופטי בג"ץ הורו הערב (שלישי) למשטרה למסור את גופות המפגעים מאום אל-פחם שביצעו את הפיגוע בהר הבית, תוך 30 שעות למשפחותיהם, עם התראה של שעתיים מראש. בהחלטה כתבו השופטים, כי "לאחר שתיתן לעותרים התראה על כך שעתיים מראש לפחות תמסור משטרת ישראל לעותרים את גופות בניהם, על מנת שאלה תובאנה לקבורה בבית הקברות שליד מסגד אל פארוק באום אל פחם. ההתראה תינתן לא יאוחר מ-30 שעות ממועד שחרור פסק דין זה".



העתירה שהוגשה על ידי הוריהם של המחבלים כוונה כלפי החלטתה של משטרת ישראל לדרוש התחייבויות שונות מהעותרים כתנאי להעברת גופותיהם של שלושה מפגעים שביום שישי לפני כשבוע וחצי ביצעו את מתקפת הטרור באזור הר הבית שבה נרצחו השוטרים כמיל שנאן ז"ל והאיל סתאווי ז"ל. בנוסף לכך, התבקש בה סעד שעניינו ביצוע נתיחה שלאחר המוות בגופות. 



המשטרה התנתה את העברת הגופות לידי ההורים בהסכמתם של האחרונים לתנאים שבהם ייערכו הלוויות, הכוללים הגבלות שונות, ובכלל זה על מספר המשתתפים ושעת קיומן. 


הפיגוע בהר הבית. צילום: דוברות המשטרה


פסיקה תקדימית

השופטים ציינו בהחלטתם, כי "במהלך הימים האחרונים קיימנו ישיבות רבות שארכו שעות ארוכות במטרה להביא את הצדדים להסכמה על מתווה הלוויות, אולם ללא הועיל. לצערנו הרב, נותרו בין הצדדים מחלוקות שונות באשר לשעת קיום הלוויות ומספר המשתתפים בהן. משלא הצלחנו להביא את הצדדים להסכמה אין לנו מנוס אלא להכריע בעתירה שלפנינו".

ההחלטה מהווה תקדים – שכן היא אוסרת על המשטרה להחזיק בגופות מפגעים. "אין ספק שבידי המשטרה סמכויות רבות בתחום של שמירה על הסדר הציבורי, והיא רשאית ואף חייבת לעשות בהן שימוש בכל הנוגע לאירועי התקהלות", כתבו השופטים בהחלטתם. "עם זאת, העתירה העלתה שאלה אחרת – האם המשטרה מוסמכת להתנות את העברת הגופות לידי המשפחות בהסכמה למתכונת מסוימת של לוויה. על שאלה זו אין מוצא מלהשיב בשלילה. בעיקרו של דבר, אנו סבורים כי דין העתירה להתקבל ככל שהיא עוסקת בסעד העיקרי שהתבקש בה, מאחר שהמדינה לא הצביעה על מקור סמכות המאפשר לה להחזיק בגופות כתנאי להסכמה על מתווה הלוויות".

נתניהו ביקר את משפחות הנרצחים

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגיעו הערב לחורפיש לנחם את בני משפחתו של רס"מ כמיל שנאן ז"ל שנרצח בפיגוע בהר הבית. 
אביו של כמיל,  חבר הכנסת לשעבר, שכיב שאנן אמר לנתניהו: " העם היהודי שאתה עומד בראשו הראה לנו בימים האחרונים את פניו היפות. עם אוהב שמכבד בן ברית". מדינת ישראל היא המקום הטוב ביותר בעולם עבור הדרוזים". ראש הממשלה אמר: "באנו לבטא את אהבתנו אליכם". 


בנימין נתניהו עם משפחתו של השוטר האיל סתאוי. צילום: קובי גדעון, לע"מ


קודם לכן, הגיע נתניהו לכפר מע'אר לנחם את בני משפחתו של רס"מ האיל סתאוי ז"ל. ראש המועצה זיאד דרש אמר: "אנחנו מודים לך על הביקור והחיבוק. אנחנו מרגישים את החיבוק של כל עם ישראל ואנו מקווים לראותך בנסיבות טובות יותר".