בעיתוי נפיץ במיוחד קבע שלשום בית המשפט המחוזי בירושלים בפסק דין מנומק כי חברות הקשורות בעמותת עטרת כהנים הן בעלות הזכויות החוקיות בשלושה מתחמים גדולים המצויים במקומות אסטרטגיים בעיר העתיקה בירושלים, מתחמים שאותם מאיישים ערבים תושבי האזור.



תחילת הפרשה, שנחשפה לראשונה ב"מעריב", כששלוש חברות זרות חתמו ב־2004 בחשאיות מרובה על שלושה חוזי מקרקעין שנחתמו עם הפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, המחזיקה בבעלותה את הנכסים. בעסקה הראשונה רכשה חברת Berisford Investments Limited את מלון "פטרה", מבנה בן ארבע קומות הממוקם בכיכר עומאר אבן אל־ חטאב, בין שער יפו לשוק הערבי. זוהי עסקת חכירה ל־99 שנים, עם אפשרות הארכה ל־99 שנים נוספות. בעסקה השניה רכשה חברתRichards Marketing Corporation את מלון "אימפריאל" בן שתי הקומות הממוקם בסמוך, עם החנויות שתחתיו, בתנאי חכירה דומים. בעסקה השלישית רכשה חברת Gallow Global Limited את הזכויות בקרקע נוספת ובמבנה שעליה, הקרוי בית מעזמיה, בשכונת באב א־חוטה שבעיר העתיקה. 



מלון פטרה. צילום: פלאש 90
מלון פטרה. צילום: פלאש 90




עמותת עטרת כהנים, העוסקת בין השאר בגאולת קרקעות בירושלים, היא שאיתרה את הנכסים והיא שניהלה את המו"מ לרכישתם באמצעות יו"ר העמותה מתי דן ופרקליט העמותה עו"ד איתן גבע. דן היה גם מי שפעל כדי לאתר משקיעים שיסייעו ברכישה. רוב המבנים ברחוב, המשתרע על פני השטח שבין הכניסה לעיר העתיקה בשער יפו ועד לשוק הערבי, מצויים שנים רבות בבעלות הכנסייה היוונית־אורתודוקסית. את שני בתי המלון, שהזכויות בהם נמכרו בעסקה הזאת, מנהלות משפחות אל־ דג'אני וקרש, שלא היו בסוד העניינים ושמעו לראשונה על מכירת בתי המלון שלהם מכותב שורות אלה.

פרסום דבר העסקאות ב"מעריב" במרץ 2005 נתן את האות למהומה גדולה סביב הכנסייה היוונית בכלל וסביב אירינאוס סקופליטי, מי שכיהן אז כפטריארך והיה אחראי על ביצוע העסקאות, בפרט. בסופה של הסערה הודח אירינאוס מתפקידו. קודם לכן, מבוהל מהביקורת, הכחיש אירינאוס את דבר חתימת העסקאות, טען שלא היה מעורב בהן כלל, והטיל את האחריות לכך על מנהל מחלקת הכספים שלו, גרסה שממנה התנערה הכנסייה בהמשך.

ב־2005 בחרה הכנסייה פטריארך חדש, תיאופילוס ג'אנופולס, והוא התגייס מיד כדי לנסות להביא לביטול המכירה. "זוהי עסקה מפוקפקת ביותר של מכירת נכסים חשובים של הפטריארכיה ליד שער יפו במחיר נמוך בצורה שערורייתית(...) וממילא ללא דיון רציני והחלטה מסודרת של מוסדות הכנסייה", טען אז תיאופילוס.

מלון אימפריאל. צילום: פלאש 90
מלון אימפריאל. צילום: פלאש 90




בפטריארכיה טענו: "הובטח שוחד של מיליון דולר"

בשלב ראשון הכחישה הכנסייה בראשותו את עצם חתימת ההסכמים, את האותנטיות שלהם וכן כי התקבלה תמורה כספית כלשהי תמורתם. מנהל מחלקת הכספים, כך טענה הכנסייה, פעל ללא סמכות כשביצע את המהלך. עוד נטען כי מדובר ב"עסקאות חסרות תום לב, נגועות במרמה, בשחיתות ובאי־חוקיות". כדי לאושש את טענת השחיתות ניסו באי כוח הכנסייה לשכנע את בית המשפט כי יו"ר העמותה הבטיח למנהל מחלקת הכספים של הפטריארכיה כי זה יקבל ממנו מיליון דולר "מתחת לשולחן" אם יביא לכריתת ההסכם.

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים גילה כנפי־שטייניץ קבעה בפסק דינה כי אין חולק על כך שאירינאוס היה בעל הסמכות להתקשר בהסכמים מטעם הכנסייה, ואין גם ספק שמנהל מחלקת הכספים שחתם על ההסכמים פעל כמיופה כוחו. "אין אמת בטענותיו הראשונות של אירינאוס, שלפיהן לא ידע על העסקאות", פסקה השופטת, "העסקאות נערכו במעורבותו המלאה של אירינאוס כפטריארך".

השופטת, שדחתה אחת לאחת את כל טענות הפטריארכיה, נשענה בין היתר על העובדה שהכנסייה לא התנערה משאר העסקאות שביצע מנהל מחלקת הכספים בשליחותו של הפטריארך, ובחרה להתכחש אך ורק לעסקאות עם אנשי עטרת כהנים. זאת ועוד, במהלך המשפט, כשנדרשו להציג את כל הסכמי המקרקעין שחתמה הכנסייה בעבר, החליטו בכנסייה לחזור בהם מהטענה שהיא לא אישרה את המכירה, ולהתמקד בטענת השחיתות.


חשיפת מעריב ב-2005
חשיפת מעריב ב-2005


"שולמה התמורה המלאה"

השופטת כנפי־שטייניץ, ששמעה את הראיות ובחנה את המסמכים שהגישו, דחתה את הטענה לתשלום שוחד, טענה שהכחישו נציגי הקבוצות שרכשו את הנדל"ן. "הגעתי למסקנה כי הנתבעים לא הביאו ביסוס ראייתי מספיק ברמת ההוכחה הנדרשת לטענותיהם לשוחד או לשחיתות העומדים בבסיס העסקאות. לפיכך, התוצאה היא שיש לקבוע כי שלוש העסקאות הן עסקאות בנות תוקף", כתבה. גם את הטענה שלפיה לא שולמה תמורה עבור העסקאות דחתה השופטת. "אין חולק כי התובעות שילמו את מלוא התמורה בגין העסקאות", פסקה.

כאמור, החל מהשבוע מחזיקות שלוש החברות הקשורות בעמותת עטרת כהנים בחלק נכבד משטח הכניסה לעיר העתיקה מכיוונו של שער יפו, ובשטח נוסף בשכונת באב א־חוטה. כעת נותר להמתין ולראות מה יעשו הרוכשים, שיוצגו על ידי עורכי הדין אבי סגל, זאב שרף ויוסף ריכטר, ומתי ואיך יממשו את זכויותיהם במקום.

מלשכתו של הפטריארך תיאופילוס, שאותו ייצג בהליך עו"ד אופיר בלום, נמסר אתמול ל"מעריב־השבוע" כי בכוונתו לערער על פסק הדין.