אופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי לכל דבר, הקביעה הזאת, שנראית מובנת מאליה לכל האזרחים שנוסעים או נפגעים מהכלי שהפך נפוץ מאוד בכבישי ישראל בכלל ותל אביב בפרט בשנים האחרונות. את הקביעה קבע השופט אלדד נבו מבית המשפט השלום בכפר סבא, ומשמעות הפסיקה הזאת יכולה להיות מרחיקת לכת עבור רבים.


 


פסק הדין נסוב סביב השאלה האם אופניים חשמליים  מהווים "רכב מנועי" לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד). בתיק עצמו תבע אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים בכפר קאסם את חברת הביטוח של הרכב שפגע בו. התובע טען כי נסע בעת התאונה על אופניים חשמליים, נפגע פגיעות גוף שונות ולטענתו יש לראות בו הולך רגל שנפגע על ידי רכב. 

"ההגדרה שבחוק הפלת"ד מחייבת סיווגם של אופניים חשמליים כרב מנועי ומחייבת להחיל את תנאי החוק על תאונות דרכים בהן מעורבות כלי רכב אלה", קבע השופט נבו. השופט אף הדגיש כי אינו רואה באופניים החשמליים תופעה מבורכת. "מדור בתופעה שיש להסדיר ולצמצם את נזקיה כפי שהם באים לידי ביטוי היום". 

עורך דין המומחה בדיני נזיקין, מספר כי משמעות הפסיקה היא שבכל תאונה שבה היו מעורבים אופניים חשמליים, זכאי הנפגע לתבוע את נזקיו לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. ההשלכה היא שאפשר לתבוע את המבטחת של האופניים או במידה ואין ביטוח, או שמדובר בתאונת פגע וברח אז ניתן לתבוע את הנזק מהקרן לנפגעי תאונות דרכים. חשוב לציין, אומר המומחה, כי עד כה הייתה אי בהירות בנושא, מה שהשאיר ניזוקים רבים ללא פיצוי וללא אפשרות לתבוע פיצויים.  

השופט הדגיש כי: "האינטרס של חברות הביטוח תלוי בנסיבות התאונה ולכן אין להן אינטרס מובהק בסיווג כזה או אחר". עוד כתב בפסיקתו השופט: "האינטרס הציבורי מחייב הגדרה ברורה וחד משמעית של אופניים חשמליים, וכלי רכב הדומה להם כגון קורקינטים חשמליים", ואף הדגיש כי "כך לפחות נאפשר לציבור הולכי הרגל פיצוי מפגיעת כלי רכב אלו". 
 
הוא הוסיף כי "ייתכן ובעקבות הגדרה זו והקשיים שהיא מעוררת, נעודד את המחוקק להסדיר את השימוש בכלי רכב אלה בהיבטי רישוי הנהיגה, רישוי רכב וביטוח".