הרכב של בית המשפט העליון, בראשותו של השופט נועם סולברג, החליט הערב (חמישי) למחוק את העתירה שהגיש ועד שכונת כפר גנים ג'בפתח תקווה, בראשות יו"ר הוועד צדוק בן משה, כנגד המשטרה, בנוגע להפגנות שמתקיימות כבר 39 שבועות, בשל החקירות שמתקיימות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. את העתירה. בהחלטתו אימת בית המשפט את עמדת המשטרה, לפיה לאור שינוי בנסיבות, יש למצוא מקום חלופי לקיום ההפגנות. הרכב בית הדין חייב את המשיבים בהוצאות בית המשפט.



בהחלטת ביהמ"ש נקבע "כעולה מהעתירה ומן התגובות, לעת הזאת, לפיהן עמדתה של משטרת ישראל באו על פתרונן טענותיו של העותר. ועל כן העתירה מיצתה את עצמה והיא נמחקת איפה בזאת מבלי צורך מצדנו לבחור עמדה במחלוקת". נציין כי במוקד העתירה פעולות מחאה המתקיימות מאז נובמבר 2016, במשך תשעה חודשים דרך קבע במוצאי שבת במרחק של כ-300 מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנלבליט בסמוך לקניון גנים שברחוב העצמאות בשכונת כפר גנים ג'. בעצירה שהגיש בסוף השבוע שעבר יו"ר ועד השכונה בן משה, הוא טען כי קיומן של ההפגנות במשך תקופה כה ארוכה פוגעת קשות בתושבים. לטענתו,  המפגינים, שמספרם עמד לאחרונה על מעל ל-2000 איש, מקימים במקום המולה תוך שימוש באמצעי הגברה עוצמתיים, חוסמים צירי תנועה מרכזיים באזור, תופסים חניות של תושבים, ובעצם מתחילות ההפגנות בעיצומו של יום השבת.



"שינתה את הנסיבות". הפגנת הנגד של הליכוד בפ"ת, צילום: אבשלום ששוני
"שינתה את הנסיבות". הפגנת הנגד של הליכוד בפ"ת, צילום: אבשלום ששוני



עוד הוסיף צדוק שבימים האחרונים, מתקיימות הפגנות נגד ברישיון של תנועת הליכוד מול הפגנות המחאה. בהמשך לעתירה ציינו המשטרה והמדינה שנתבעו כמשיבים לעתירה כי גם הן סבורות כי יש להפסיק את קיומן של ההפגנות בקיומן הנוכחי וזאת לאור שינוי מהותי בנסיבות שהתרחש בעת האחרונה "בשל הימשכות ההפגנות, הגידול בהיקפן, המוזיקה שנשמעת במהלך ההפגנה, הנאומים שנישאים, הפגיעה בתושבי השכונה ואף החשש בפגיעה בביטחונם של המפגינים, אשר 'גולשים' לכביש הסמוך - אין לאפשר את המשך קיום ההפגנות במקומן הנוכחי, כי אם במקום מתאים יותר, דוגמת הפארק המרכזי בפתח תקווה".



המשטרה הוסיפה וציינה כי על רקע השינוי בנסיבות על המפגינים יהיה לפנות בבקשה לקבלת רישיון לצורך קיום ההפגנות, וזאת תיבחן בגישה חיובית תוך איזון בין כלל השיקולים הרלוונטיים ובכפוף לעמידת המפגינים בתנאים שייקבעו על ידי המשטרה.



בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון שלחה בקשה בהולה למשטרה לבטל את ההחלטה בעניין קיום ההפגנות סמוך לקניון גנים בפתח תקווה. בפנייה נכתב כי "בחרתם להתעלם מהפגיעה הקשה בתנועה אשר העומד בראשה, עוה"ד אליעד שרגא, וכן עשרות מחבריה, פוקדים את ההפגנה מדי שבוע. יתרה מכך פעלתם בחוסר תום לב.. תוך שאתם מעמידים את התנועה ואת יתר המפגינים בסד זמנים בלתי אפשרי ובלתי ראוי בעליל".



כמו כן, נטען כי "אין ולא קיימת חובה בחוק להוצאת רישיון להפגנות בסמוך לקניון גנים בפ"תץ החלטת המשטרה לאסור באופן גורף על קיומן של הפגנות אינה מידתית, פוגעת פגיעה אנושה בזכות להפגין ואינה חוקתית".



"לא השיב לבקשת המשטרה". מני נפתלי במהלך ההפגנות בפ"ת, צילום: אבשלום ששוני
"לא השיב לבקשת המשטרה". מני נפתלי במהלך ההפגנות בפ"ת, צילום: אבשלום ששוני



מני נפתלי: "נישאר ונתפצל להפגנות קטנות יותר"



המשטרה צירפה לעתירה גם את מארגני המחאה בראשונו של מני נפתלי וטענה כי היא פנתה וביקשה מנו לבחון חולפות אפשריות למקום ההפגנה, אך בקשה זו טרם נענתה. בתגובה שמסרו נפתלי ומארגני ההפגנה לעתירה, הם בקשו לדחות את הדיון בעתירה וטענו נגד העדה שהציגה משטרת ישראל. השופטים כאמור החליטו לאמץ את עמדת המשטרה ולקבל את עמדת העותר, ולאור העובדה שבעמדת המשטרה ניתן להכיל את טענות העותר, אין מקום לדון בעתירה.



מארגן ההפגנות מני נפתלי ביקר את ההחלטה ובתגובה ראשונית שנתן למעריב אמר כי מדובר לטענתו בהחלטה אנטי דמוקרטית וכי בכוונתו להמשיך להפגין בכיכר גורן, גם אם בהפגנות קטנות יותר. "על פניו נראה לי כי מדובר בהחלטה לא דמוקרטית", אמר נפתלי למעריב, והוסיף כי הוא "צריך ללמוד את ההחלטה עם עורך דיני, אך אם יוחלט שלא לאפשר לקיים את ההפגנות בכיכר גורן בפתח תקווה נפזר אותן לקבוצות קטנות של 50 מפגינים שיתפזרו בכיכרות שונות בפתח תקווה כולל כיכר גורן".


עו"ד מנחם מושקוביץ המייצג את העותרים ברך על ההחלטה ואמר: "בג"ץ החליט שלא להתערב אחרי שהמשטרה קיבלה את עמדתנו גם לגבי הצורך ברישיון וגם לגבי הרחקת ההפגנה מהשכונה. כולי תקווה שהמשטרה תעמוד איתן בעמדתה ולתושבים יוחזר השקט".