הפגנות המחאה בכיכר גורן סמוך למרכז גנים בפ"ת במוצאי שבת יימשכו, כך החליט היום (חמישי) בג"ץ, הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון שביקשה  לדחות את עמדת המשטרה ולאשר את קיומן של ההפגנות במקום. השופטים הבהירו לצדדים כי ההפגנות יתקיימו באותו מקום, אולם יש להגביל את מספר המשתתפים בהפגנה בכך שלא יעלו על 500 איש.

בנוסף, קבע בית המשפט שהמפגינים לא יירדו לכביש במהלך ההפגנות, וכן קבע שהן לא יתחילו לפני השעה 20:00 בערב. עוד נקבע כי המפגינים יוכלו לעשות שימוש בשני מגאפונים בלבד, ולא יהיה שימוש באמצעי הגברה נוספים. עוד החליטו השופטים שמארגני ההפגנה יעמידו סדרנים לצורך שמירה על הסדר. 

במהלך הדיון הציע ביהמ"ש לצדדים להגיע לפשרה, הם חזרו לדיון והשופטים הנחו את הפרקליטות לגבש תוכנית מסודרת שתאפשר את קיומן של ההפגנות באותו מקום ולהעבירה לאישור בג"ץ עד ליום חמישי הבא. קודם לכן אמר בדיון השופט יורם דנצינגר כי הזכות של תושבי השכונה לשקט אינה עומדת בקנה אחד עם הזכות לחופש הביטוי והזכות להפגין, ובמסגרת האיזונים היא נמצאת במקום נמוך מאוד למטה. 

השופטים אסתר חיות, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן, ששמעו את טיעוני הצדדים לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון , דרשו מהמשטרה להשלים את טיעוניה לעתירה עד ליום ה - 31.8 אז תינתן ההחלטה הסופית בעתירה האמורה. הם קבעו כי בינתיים, המפגינים לא יידרשו לפנות למשטרה להוצאת רישיון לקיומה של ההפגנה.

אלדד יניב, הבוקר בבג"ץ. צילום: מרק ישראל סלם
אלדד יניב, הבוקר בבג"ץ. צילום: מרק ישראל סלם
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל רואה בזכות ההפגנה ערך דמוקרטי חשוב והוכיחה זו במשך עשרות שבועות בהפגנות בפתח תקווה בכל מוצאי שבת. 
לצערנו, לא זכינו לשיתוף פעולה של מארגני ההפגנות ונדרשנו לדיון בבג״ץ. מברכים על החלטת הביניים של בג״ץ הקובעת את התנאים להפגנה, שתאפשר השגת איזון בין מימוש תכלית המחאה וחופש הביטוי, לבין שמירת הסדר הציבורי ובטחון הציבור".

עו"ד מנחם מושקוביץ המייצג את התושבים בתגובה לצו הביניים: "אני מברך את בית המשפט על החלטתו להגביל את ההפגנות תחת בתיהם של מרשיי הן בשעת ההפגנה, הן בכמות המשתתפים והן בהגבלת השימוש באביזרים. אנו מקווים שבג"ץ בהחלטתו הסופית ישמור על האינטרס של התושבים לחיות את חייהם בשלווה וללא הפרעות".

אלדד יניב ומני נפתלי בכניסה לבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם
אלדד יניב ומני נפתלי בכניסה לבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם



השופט דנצינגר הקשה בכך על נציג הפרקליטות בבית המשפט. הרכב השופטים חזר ושאל כמה וכמה פעמים את נציג הפרקליטות מדוע לא  תגביל המשטרה את כמות המשתתפים ל-500, ולא שמע תשובה שהשביעה את רצונו. הדיון בעתירה כאמור התקיים בעקבות החלטות בג"ץ קודמות, לפיהן המשטרה תבחן אפשרות לשינוי מקום ההפגנות, זאת לנוכח ההנמקה כי חלו שינויים נסיבתיים מהותיים, בהן כמות המשתתפים שהתעצמה מ-50 ל-2,5000, מה שגרם להתארגנות של כ-130 שוטרים מידי מוצאי שבת. 



כזכור, במוצאי השבת האחרונה, עצרה המשטרה את אלדד יניב ומני נפתלי, שהגיעו להפגין, כמו בכל מוצאי שבת, בדרישה מהיועמ"ש להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו. השניים נעצרו על ידי המשטרה ואף בילו לילה במעצר לאחר שסירבו לחתום על תנאי שחרור והתחייבות שלא יגיעו לפתח תקווה במשך עשרה ימים. יניב צייץ בחשבון הטוויטר שלו מתוך הדיון בבית המשפט וכתב כי השופטת נזפה במשטרה. בתחילת הדיון אמרו הפעילים כי "היה גן עדן במעצר".



בבוקר למחרת קבע ביהמ"ש השלום בפ"ת כי יניב ונפתלי ישוחררו ממעצר עוד באותו יום. בתמורה השניים התחייבו לא לשדל אחרים להגיע להפגנות לא חוקיות. חשוב להדגיש כי השניים לא יצטרכו לשלם קנס כלשהו ולא יורחקו מפ"ת. ההחלטה תקפה עד ליום ראשון הקרוב. 



השופטת אדנקו חיימוביץ' הציעה כי השניים יסכימו שלא לשדל לקיום הפגנה לא חוקית, פרקליטיהם הודיעו כי אם המשטרה תסכים שלא לגבות הפקדה ולא למנוע את כניסת מרשם לפתח תקווה, אין להם בעיה. המשטרה טענה בדיון כי השניים חשודים בשידול להפרת הסדר הציבורי. באי כוחם של שני העצורים טוענים שמרשיהם נעצרו לפני שהגיעו להפגנה. לטענתם המשטרה סימנה את מרשיהם כמארגני המחאה מבלי שיהיה להם בדל ראיה או חשד לגביהם.



נציגי המפגינים, עו"ד דניאל חקלאי בשם נפתלי ועו"ד לוליק אסר בשם עו"ד יניב טענו כי במשך כל התקופה המשטרה אפשרה את קיום ההפגנות בכפר גנים לכן לא היה צורך בבקשת רישיון. לטענתם , ביקשו עו"ד יניב ונפתלי לקרוא למפגינים לכיכר יפה נוף הממוקמת כ-ארבע מאות מטרים מכיכר גורן, ומיד לאחר מכן הם עוכבו. נציג המשטרה ביקש מבית המשפט לציין כי זו המהות בדיוק שכן זו ההוכחה שהם המארגנים .