מעבר לכך, המדינה סבורה שהחלטת שר התחבורה והמפקח על התעבורה במשרד התחבורה, המשיבים לעתירה, לאור הוראות הדין הקיימות, להימנע מפעולה אקטיבית לאיתור הצרכים התחבורתיים ביום המנוחה, ובמקום זאת להסתמך על מנגנון של הגשות בקשות פרטניות, בין היתר גם במסגרת תכנון מכרזים ובארגון מחדש של קווי שירות באשכולות שירות קיימים, מצויה במתחם הסבירות. כמו כן ציינו המשיבים כי אין מניעה לכל אדם לפנות למשרד בבקשה להפעלת קו שירות ביום שבת.
העתירה הוגשה בחודש יולי 2016 על-ידי שבעה עותרים פרטיים, ח"כ תמר זנדברג וכן על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת "ישראל חופשית" ועמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. לטענת העותרים, המשיבים "ממאנים להפעיל את הסמכות המסורה להם להפעיל מערך תחבורה ציבורית בשבת שמחד יתן מענה לצרכי התושבים ומאידך ישמור על אופיו של יום השבת" ודרישתם היא "ליצור מתווה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מותאמת ליום מנוחה".