רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, תועמד לדין בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים בגין פרשת הארוחות בכפוף לשימוע, כך הודיע לה היום (שישי) היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. 

ממשרד המשפטים נמסר כי היועץ המשפטי לממשלה הודיע לב"כ של גב' נתניהו, כי הוא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה "בפרשת הזמנת הארוחות".  עוד נמסר לגב' נתניהו כי עומדת לה כאמור האפשרות לטעון בפני היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת שימוע כמקובל, בטרם יקבל הכרעה סופית בעניין זה. ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה בחן את חומר הראיות בתיק, ולאחר ששמע את עמדות הגורמים הרלבנטיים וכן הובאה בפניו גם המלצת פרקליט המדינה ופרקליטות מחוז ירושלים לשקול הגשת כתב אישום נגד גב' נתניהו בכפוף לשימוע. 
הודעה דומה נמסרה היום מפרקליטות מחוז ירושלים גם לב"כ של מר עזרא סיידוף, סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד רה"מ, בגין חלקו בפרשות השונות שנחקרו. השימוע למר סיידוף ייערך, ככל שיחפוץ בכך, בפני פרקליט מחוז ירושלים.

עזרא סיידוף. צילום: פלאש 90
עזרא סיידוף. צילום: פלאש 90


החשד בפרשת הזמנת הארוחות הוא כי החל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר, ועד לחודש מרץ 2013, פעלה גב' נתניהו, בצוותא עם עזרא סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

הסיבה למהלך, הוא לפי החשד, על מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר כי: "במצב בו לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת, ניתן יהיה להזמין על פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי...", ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 ש"ח.

ממשפחת נתניהו נמסר אתמול בתגובה: "הטענות כנגד רעיית ראש הממשלה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות. שרה נתניהו היא אישה אמיצה וישרה ומעולם לא נפל פגם כלשהו במעשיה. לצד עבודתה כפסיכולוגית חינוכית מומחית המטפלת בילדים מדי שבוע, היא מקדישה זמן רב לסיוע לילדים חולי סרטן, לניצולי שואה ולחיילים בודדים.

לא זו בלבד שרעיית ראש הממשלה לא  עברה שום עבירה - אלא שעצם העיסוק במזון של ראש הממשלה נתניהו, שפועל סביב השעון למען המדינה וביטחונה, ובמזון של משפחתו הוא עיסוק פאתטי ואובססיבי. אף ראש ממשלה קודם לא זכה לחטטנות כזאת הגם שההוצאות של ראשי ממשלה אחרים על ארוחות היו זהות ולעתים אף גבוהות בהרבה". 

התיקים שנסגרו

היועץ המשפט החליט שלא להעמיד את שרה נתניהו לדין בשורה של חשדות נוספים הקשורים לפרשת המעונות. הראשון הוא החשד לזיוף חשבוניות עבור ארוחות אותן בישלו שפים שהוזמנו למעון ראש הממשלה. על פי החשד, החשבוניות זויפו באופן שהעלות הכוללת של הארוחה חולקה למספר מנות כוזב וגבוה יותר ממספר המנות שסופקו בפועל. זאת על מנת לעקוף את הוראות הנוהל בכל הנוגע לסכום המקסימלי שבו ניתן להזמין מזון מבושל לכל סועד באירוח פרטי במעון הרשמי ולשלם לשפים שבישלו במעון ראש הממשלה סכום גבוה יותר עבור כל מנה. 

לפי החשד, סיידוף הנחה את השפים, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של גב' נתניהו, לזייף את החשבוניות בגין אותן ארוחות. עם קבלת כל אחת מהחשבוניות המזוייפות האמורות, הוסיף סיידוף את חתימתו המאשרת את האמור בחשבונית ובמכתב הנלווה, והעביר את החשבונית לחשבות. גם בשל מעשיו אלה נשקלת כעת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

היועמ"ש קבע כי "לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח כי גב' נתניהו הייתה מודעת למצג השווא בנוגע לארוחות שבישלו השפים עבור אורחים פרטיים, או לזיוף החשבוניות בנוגע לארוחות אלה".

מעון ראש הממשלה. צילום: פלאש 90
מעון ראש הממשלה. צילום: פלאש 90


במקרה נוסף, עלה חשד שבמעון ראש הממשלה בירושלים הועסקו במהלך סופי השבוע מלצרים באמצעות חברת "מיקוד", אשר שכרם אושר על ידי משרד ראש הממשלה על בסיס מצג שווא לפיו מדובר בעובדי ניקיון או עובדי תגבור, וכן על בסיס מצג שווא בנוגע למספר שעות העבודה שביצעו המלצרים בפועל, כך שהתאפשר לשלם להם שכר שעתי גבוה יותר מהשכר המשולם בדרך כלל על ידי המדינה לעובדי ניקיון או עובדי תגבור. מדובר בסכום כולל של 29 אלף שקלים.
 
סיידוף חשוד שהנחה לבצע רישומים כוזבים של מספר שעות העבודה בדוחות הנוכחות והגישו את הדוחות המזוייפים לאישור הגורמים הרלוונטיים בחברת "מיקוד" ובחשבות המשרד.
 
גם במקרה זה החליט היועמ"ש כי אין תשתית ראייתית להוכיח כי גב' נתניהו הייתה מודעת לכך שהעסקת המלצרים נעשתה שלא כדין או כי היא הייתה מודעת למצגי השווא שנועדו לאפשר את העסקת המלצרים. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד גב' נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות. 
 
סיידוף הוזמן גם לשימוע גם בפרשת העסקת החשמלאי הפרטי, בניגוד להחלטת הגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה שאסרה להיקשר עמו, לביצוע תיקונים דחופים במעון הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה. 
 
לדעת היועמ"ש, לא ניתן להוכיח ש"גב' נתניהו הייתה מודעת לכך שעניין ההתקשרות עם אותו חשמלאי פרטי לא הוסדר כדין, או כי היא הייתה מודעת למעשיי מרמה שנעשו בקשר להתקשרות עמו. על כן הוחלט  לסגור את התיק נגד גב' נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות".

גם בפרשת הטיפול באביה של שרה נתניהו על ידי עובדת ניקיון, החליט מנדלבליט אין תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב' נתניהו הייתה מודעת לתשלום נוסף ששולם לעובדת מקופת המדינה, מעבר לסכום הכסף ששילמה לה גב' נתניהו באופן פרטי עבור הטיפול באביה. "מעבר לכך, בבחינת חומר החקירה בפרשה זו הביא היועץ המשפטי בחשבון את מכלול נסיבות העניין המיוחדות", כותב היועמ"ש, ומוסיף כי הפרשה מוזכרת מעבר לכך, בבחינת חומר החקירה בפרשה זו הביא היועץ המשפטי בחשבון את מכלול נסיבות העניין המיוחדות.