העותרים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת משכו היום (שני) את עתירתם, זאת לאחר ששופטי בית המשפט העליון הציעו להם לעשות כן, מאחר והעותרים אינם מייצגים חברה כלשהי המעוניינת לפעול בשבת. עוד הם הודיעו, כי בכוונתם לבקש ממשרד התחבורה לשקול הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת. העתירה הוגשה על ידי אזרחים פרטיים, בשיתוף עם התנועה הרפורמית, ישראל חופשית, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ועמותת חדו"ש.

בדיון בעתירה, המדינה הציגה את עמדתה כי במישור המשפטי הסדר מתן הרישיונות לנסיעה בשבת מבוסס על איסור עקרוני לתת רישיון. "האיסור מבוסס על הוראת המחוקק שלפיה על השר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לתנועת כלי רכב בשבת", נטען.


אף על פי ההחלטה, השופט ניל הנדל ציין בדיון כי "יש כאן פגיעה באוכלוסייה במצב סוציו אקונומי פחות טוב. זו שאלה שצריכים לדבר עליה. הרי במונית או ברכב פרטי מותר לנסוע בשבת וכן עובד מדינה שיש לו רכב שירות יכול לנסוע ברכב כזה בשבת".



"ביהמ"ש סירב לדעת בתפוח האדמה הלוהט". זנדברג. צילום: פלאש 90


גפני: "בג"ץ זרק את הרפורמים מכל המדרגות"

ח״כ זנדברג אמרה בעקבות ההחלטה למחוק את העתירה כי ״בית המשפט סירב בשלב זה לגעת בתפוח אדמה הלוהט שנקרא תחבורה ציבורית בשבת, אך בהחלט פתח לנו דלת לקחת את הצהרות המדינה ברצינות ולהגיש בקשות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכך לבחון אם הם מתכוונים לבחון בקשות כאלה בתום לב. טענת השר כץ שאין ״צורך חיוני״ לא עמדה במבחן המציאות, ואם יבחן זאת ברצינות יגלה שיש צורך אמיתי וחיוני. זה שלב אחד נוסף במאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, שנמשיך לנהל בכל הזירות ובכל האמצעים, פשוט כי אין צודק ממנו".

"בג"ץ זרק את הרפורמים מכל המדרגות". גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בירך על מחיקת העתירה. "פסק הדין לא התקבל בהפתעה, זה היה ברור לחלוטין. היו נסיונות רבים של קבוצות כאלה ואחרים להעביר הצעת חוק שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, היה ברור שבית המשפט לא יכול להיעתר לבקשה הזאת והוא עשה את זה בצורה הטובה ביותר במקרה הנוכחי". לדבריו, "זאת מציאות שבעצם הוא זרק את הרפורמים ואת כל הארגונים האחרים מכל המדרגות, בצדק מבחינה משפטית", אמר.