נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, סברה שהשתתפות נציג הרשות השופטת בטקס לציון 50 שנות התיישבות ביהודה ושומרון היא עבירה על כללי האתיקה של השופטים, האוסרים עליהם לקחת חלק באירועים פוליטיים או להביע בפומבי דעה בעניין שנוי במחלוקת ציבורית – כך עולה מתגובת מערכת בתי המשפט לעתירת עמותת רגבים, נגד החלטת הנשיאה לבטל את ההשתתפות. עוד צוין בתגובה כי מדובר באירוע חד-צדדי, בו "הבמה מסורה לצד אחד".



ההחלטה של נאור עוררה סערה אתמול. מתגובתה לעתירה עולה השתלשלות העניינים שקדמה לה. לפני כחודש קיבלה הזמנה ראשונית ממרכז ההסברה של משרד התרבות והספורט, לטקס לציון יובל לאיו"ש, שיתקיים בגוש עציון. שופט בית המשפט העליון ניל הנדל התבקש על ידי נאור לייצג את הרשות השופטת בטקס. אולם לפני עשרה ימים התקבלה בלשכתה ההזמנה המפורטת, לפיה מדובר באירוע "לחגיגת היובל לשחרור יהודה, שומרון, בקעת הירדן ורמת הגולן" וכי הוא יתקיים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ובכירים נוספים.



"בימים האחרונים, לאחר שהנשיאה עיינה בהזמנה המפורטת ובמחשבה נוספת הגיעה הנשיאה למסקנה שהאירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית. על כן, ומבלי נקיטת עמדה של הנשיאה או מי משופטי בית המשפט העליון לנושא השנוי במחלוקת, החליטה הנשיאה שראוי שהרשות השופטת לא תשתתף באירוע", נכתב בתגובה. לדעת הנשיאה, השתתפות הרשות באירוע אינה עולה בקנה אחד עם סעיפים 17 ו-18 לכללי האתיקה לשופטים".



עוד נכתב כי "הנשיאה מבקשת להדגיש כי מערכת בתי המשפט תמשיך לקחת חלק באירועים ממלכתיים ולכבד אותם בנוכחות שופטים. יחד עם זאת, מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית, ובפרט כאשר הבמה כולה מסורה לצד אחד".



תנועת רגבים: "בעבר נאור השתתפה בטקס בעל אופי פוליטי מובהק של השמאל"





בתנועת רגבים הגיבו לתשובת הנשיאה נאור לעתירה: "תגובת כבוד הנשיאה נאור מלמדת על חריגה נוספת מסמכות הרשות השופטת ובתי המשפט. הגורם היחיד המוסמך על פי החוק לקבוע מהו טקס ממלכתי, היא ממשלת ישראל, הרשות המבצעת, והיא בלבד". עוד אומרים ברגבים, כי "תגובת נשיאת ביהמ"ש העליון מעלה תמיהה רבתי נוכח השתתפותה בכנס במהלך דצמבר 2016, 'במרכז לאתיקה בירושלים', הנמצא בהנהלתה ובשליטתה של רות חשין, חברת הנהלה במועצה הציבורית של תנועת השמאל הקיצוני 'יש דין'. שם לא ראתה הנשיאה מניעה כלשהי מלהשתתף באירוע בעל ניחוח פוליטי מובהק, בו המארגנים והדוברים היו מהצד השמאלי והרדיקלי של המפה הפוליטית, ואילו כאן, כאשר מדובר בטקס ממלכתי עליו החליטה ממשלת ישראל, מוצאת כבוד הנשיאה לבדוק בציציות מארגני הכנס ודובריו".
"אנו קוראים לנשיאה נאור לשקול בשנית את עמדתה, ובכך לשדר מסר של ממלכתיות, פיוס וחיבור", הוסיפו ברגבים.