במהלך כהונתה היו ניסיונות של המערכת הפוליטית להשפיע על שופטי בית המשפט העליון, כך אומרת הנשיאה הפורשת, השופטת מרים נאור, בסיכומה של כהונה סוערת בראש הגוף המשפטי הרם במדינה. נאור מתייחסת בין היתר להתבטאויות של אישי ציבור בנוגע לפסיקות בג"ץ. "היו התבטאויות מיותרות, אבל הן לא השפיעו עלינו. נאמרו נגדנו המון דברים, כמו האמירה שירימו על בית המשפט העליון כף של טרקטור D9 ודברים נוספים שהם יותר מאשר אמירות לא מוצלחות", אומרת נאור, "אבל לתפיסתי, לשופטים אין אופציה להיכנע לאיומים ולהשמצות, הם חייבים להחליט את מה שנכון להחליט".



ביום חמישי הקרוב תפרוש נאור בטקס חגיגי. במקומה תתמנה השופטת אסתר חיות. בראיון ל"עורך הדין", כתב העת של לשכת עורכי הדין, היא מסכמת כמעט שלוש שנים כנשיאה ו־14 שנות שיפוט בבית המשפט העליון. "בתחילת דרכי הצבתי לעצמי מטרה לשמור על העצמאות השיפוטית ולהגן על מערכת המשפט מפני פוליטיזציה. אני חושבת שהצלחתי לעמוד באתגרים חשובים אלו", היא אומרת.



עם איילת שקד. צילום: דוברות השרה שקד
עם איילת שקד. צילום: דוברות השרה שקד



נאור התייחסה גם ליחסים המתוחים עם שרת המשפטים, איילת שקד: "מערכת היחסים האישית שלנו מצוינת. יש בינינו הידברות גם במהלך פגישות תכופות וגם באמצעות מסרונים. אני חושבת שפיתחנו יחסי כבוד הדדי והערכה. נכון שהיו מקרים שזכו לתהודה תקשורתית, אבל צריך להביא בחשבון את העובדה שסוגיות נפיצות רבות נסגרו בהסכמה בלשכתי או בשיחות טלפון. היו כמה עניינים שנראו לציבור כצחצוחי חרבות, אבל לכל אחת מאיתנו יש את תפקידה במערכת וכל אחת מאיתנו רוצה לשמור על המערכת. בסופו של דבר הגענו להסכמות".



בנוגע למחלוקת בין הנשיאה לשרה לגבי שיטת בחירת נשיא בית המשפט העליון, אומרת נאור: "לא אומר שיש הסכמה ביני לבין השרה סביב שאלת הסניוריטי, אבל בדבר אחד הייתה בינינו הסכמה, וזה הדבר העיקרי בעיני - שהשופטת אסתר חיות תהיה הנשיאה הבאה של בית המשפט העליון, וכך גם החליטה הוועדה לבחירת שופטים. כשהגעתי לדיון בוועדה, אמרתי לחבריה: 'שמעתם אותי כבר בכנסת ושמעתם את דעתי על שיטת הסניוריטי אינספור פעמים. עכשיו אני רוצה לדבר על השופטת אסתר חיות, שאין ראויה ממנה לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון', וכך היה והיא מונתה".



אסתר חיות. "אין מתאימה ממנה לתפקיד". צילום: פלאש 90
אסתר חיות. "אין מתאימה ממנה לתפקיד". צילום: פלאש 90



נאור מצאה עצמה בשבועות האחרונים מתמודדת עם מפגינים מול ביתה בירושלים, בעיקר בעקבות פסיקת בג"ץ בסוגיית המסתננים. "אין לי כל בעיה שיפגינו ואפילו ביקשתי שלא ירחיקו אותם משם", היא אומרת. "איש ציבור צריך לדעת לחיות עם זה. חייתי עם זה כשופטת בית משפט השלום ואני חיה עם זה גם כנשיאת בית המשפט העליון. צר לי רק על שכני, שנאלצים לסבול מכך. הנחתי המשפטית היא שאסור להפגין ליד ביתו של איש ציבור, אלא רק ליד משרדו, אבל אני חיה עם זה בשלום".



למפגינים היא מעבירה מסר: "אני לא חושבת שהם חצו את הגבול, אבל הם השמיעו קריאות שחלקן לא נכונות בנוגע למסתננים. בין היתר, הם צעקו שהכנסת מחוקקת חוקים ואני מבטלת אותם. במקרה הזה לא ביטלתי שום חוק".



לסיכום, נאור מבקשת לא להתייחס לסוגיות פוליטיות ולנעשה בישראל, מאחר שהיא עדיין בתפקיד, אך לדבריה, בית המשפט העליון "היה בית משפט חזק, הוא עדיין חזק והוא יהיה חזק. הוא בית משפט שלא ניתן לאיים עליו ולא ניתן להפחיד אותו".