אם מורה ומחנכת, שכבר שלוש שנים אינה באה במגע עם תלמידים, היא עדיין מורה ומחנכת? נראה כי לפי דינה אראל, התשובה היא כן. לבית המשפט היא מגיעה בגפה. קוקו מתוח. שמלה צמודה. נעלי מעצבים. מבט רציני בעיניים ושפתיים קפוצות - כיאה למורה. בפועל, כבר שלוש שנים שהיא מושעית, יושבת בבית. היום יתקיים כאן דיון בערעור על הרשעתה בתקיפת שני תלמידים ומנגד, עתירת הפרקליטות להחמיר בעונשה ולגזור עליה עונש מאסר בפועל. ניכר על פניה, שנמתחות עוד יותר בכל פעם שהם מוזכרים, שמבחינתה, האישומים נגדה מחליאים. מבחינת השופטים, היא יצאה בזול.



היא בת 41, בעלת תואר שלישי בבניית תוכניות לימוד לילדים בעלי לקויות למידה ומאבחנת ליקויי למידה. מורה לאנגלית בחטיבת ביניים בעיר בשרון. בבית יש לה ילד בן 17, בן גילם של תלמידיה, אשר היא לו אם חד־הורית. 17 שנים במערכת החינוך, ומעולם לא הוגשה נגדה תלונה. היא ראתה דבר או שניים בכל הנוגע לתלמידים בעייתיים. מורה מצטיינת, מוערכת. אחרי שהואשמה, מכתבי הערכה מהורים הציפו את המערכת.



היא בעלת "שיטת הוראה שונה". אצלה בכיתה מותר היה לאכול, לדבר בטלפון, לשוחח על הכל. "נורמות שונות מהמקובל בבית הספר", יאמר סנגורה. השיטה עבדה. היא הצליחה להביא את התלמידים לבגרות. חלק ממה שסיבך אותה היה האמירה לתלמידיה, ש"מה שמותר אצל דינה בכיתה אסור אצל מורים אחרים. לא להגיד למורים אחרים, 'אבל אצל דינה מותר'". האם מאחורי האמירה הזו עמדה כוונתה שלא ילשינו עליה או שמדובר בבקשה תמימה?



ג'ובראן. זוכה אות אביר איכות השלטון. צילום: פלאש 90
ג'ובראן. זוכה אות אביר איכות השלטון. צילום: פלאש 90



ההסתבכות הראשונה בחייה הייתה כשימים אחדים לאחר תחילת הלימודים בשנת 2012, התלוננה תלמידה כי היא סטרה לה, לאחר שהאשימה אותה בהיותה "שטינקרית", משום שלטענת המורה, תלמידתה סיפרה על אירועים שהתרחשו בכיתה. עוד הורשעה בכך שהרביצה לתלמיד בסרגל. ושוב עולה התהייה: שיטת הוראה יוצאת דופן או משטר אפל?



המורה דינה זוכתה מעבירות נוספות שיוחסו לה, של איומים והטרדה מינית. אך זה לא די לה; היא רוצה זיכוי מלא. לדיון היום יש משמעות רבה עבורה. אולי זו הסיבה לכך שהיא לא מחייכת, מלבד כשעיניה נתקלות באלו של סנגורה, עורך הדין נפתלי לוין. הוא איתה מתחילת הדרך. "קפקא בכיתה", הוא מתאר את הלקוחה שלו.



שלושת השופטים מקשיבים לטיעוניו. "עלילה הזויה וזדונית שרקמו נגדה תלמידותיה", לדבריו. "מדובר בתלמידות שהעריצו אותה, שרצו מאוד בטובתה והיו שמחות לו האירוע לא קרה", עונה לו ראשת הרכב השופטים, דבורה ברלינר. התובעת, מפרקליטות מחוז תל אביב, דורשת מצדה מהשופטים עונש מאסר. "אדם צריך לדעת שלמעשיו יש מחיר", היא מתמצתת את מטרות הענישה.



שלושת השופטים מתעוררים כאחד ופוערים עיניים מתפלאות למשמע דבריה. "אי אפשר להגיד שהיא לא שילמה", מציין אחד מהם. השופטים מציעים לה להודות בעבירת הסטירה, ובתמורה תחזור בה הפרקליטות מעבירת הסרגל ומהבקשה לעונש מאסר. הצדדים מסכימים להצעה. להחלטה כאן יש משמעות רבה, שכן הנאשמת עדיין ממתינה להחלטת בית הדין המשמעתי של נציבות המדינה. מי יודע, אולי דינה עוד תחזור יום אחד להיות מורה.



חדשות המשפט


1. השופט בדימוס סלים ג'ובראן הוא זוכה אות אביר איכות השלטון בקטגוריית הרשות השופטת - כך הכריזה אתמול התנועה לאיכות השלטון. ג'ובראן, שהיה האזרח הערבי הראשון ששימש כשופט בית המשפט העליון ופרש לפני חודשיים וחצי מכס השיפוט, מונה בשבוע שעבר לתפקיד יו"ר עמותת "קו משווה", הפועלת לשילוב אקדמאים ערבים־ישראלים בשוק העבודה הישראלי.עם מינויו אמר השופט בדימוס: "בחרתי לקבל על עצמי את תפקיד יו"ר 'קו משווה' מתוך החשיבות העצומה שאני רואה בשילוב האקדמאים הערבים בבניית הכלכלה והחברה המשותפת בישראל. שוויון הזדמנויות הוא חלק מכבוד האדם וחירותו. כך סברתי כשופט, ואת זאת אמשיך לקדם כיו"ר העמותה".



2. נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, תפרוש מתפקידה ביום חמישי הקרוב. בטקס חגיגי שייערך בבית המשפט העליון בירושלים תקריא נאור את פסק הדין האחרון שלה. לאחר מכן יישאו דברים בכירי מערכת המשפט, ובהם שרת המשפטים איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והנשיאה הנכנסת, השופטת אסתר חיות. נאור מסיימת כהונה סוערת, שכללה בין היתר חיכוכים לא מעטים עם שרת המשפטים.



3. ביום שני הבא יצהירו אמונים בפני נשיא המדינה שבעה שופטים: השופט חנן מלצר נבחר לכהונת משנה לנשיאת בית המשפט העליון; השופטים יוסף אלרון ויעל וילנר נבחרו לשופטי בית המשפט העליון; הרשמות הבכירות ליאורה אדלשטיין וטלמור פרס נבחרו לשופטות בבתי משפט השלום בדרום; ועורכות הדין אירנה רוזן ומיטל חלפון־נזריאן נבחרו לרשמות בכירות בבתי משפט השלום במחוז דרום.