"עצם העובדה שצריך להסביר מדוע הדבר איננו מתקבל על הדעת, זה כשלעצמו אינו מתקבל על הדעת", כך, בהתבטאות חריפה שנייה בתוך יממה, התייחס הבוקר (שלישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להצעת החוק לאסור על חקירות ראש ממשלה במהלך תקופת כהונתו, המכונה "החוק הצרפתי". "זוהי פגיעה מהותית בשלטון החוק, בעיקרון השוויון בפני החוק, ובאמון הציבור", אמר היועץ.



בכנס של פורום 'קהלת' שנערך בירושלים הוסיף מנדלבליט כי אם ייכנס חוק כזה לתוקפו, "תפקיד ראש הממשלה, התפקיד החשוב ביותר במדינה, יהפוך ל'עיר מקלט' עבור אותו עבריין. הצעת החוק נעדרת כל איזון. פגיעתה בשלטון החוק ובאמון הציבור – היא קשה וחד-משמעית. תוצאתה האפשרית היא ראש ממשלה מכהן, שעל ראשו רובצת 'עננת חשדות' בלתי מבוררת", הוסיף.



"חמור מכך – ייתכן כי שותפיו של אותו ראש ממשלה תיאורטי למעשה העבירה, ייחקרו ואף יורשעו בדין, באופן שמכתים אותו בצורה ברורה במעשה העבירה, בעוד שהוא עצמו ימשיך לכהן בתפקיד למשך פרק זמן משמעותי של מספר שנים. ובחלוף השנים, לאחר סיום הכהונה, כאשר המשטרה תהא רשאית לחקור את החשדות, האם יישארו ראיות לאסוף, שטרם זוהמו או נעלמו? במדינה דמוקרטית שלטון החוק הוא אחד לכל אדם – מהאזרח הפשוט, ועד לראש הממשלה", הוסיף.




"החלטות מתקבלות ביסודיות ובזהירות"




מבלי להתייחס ישירות לחקירות המתנהלות נגד בנימין נתניהו, אמר היועץ כי "פתיחתה של חקירה נגד ראש ממשלה מותנית באישורו האישי של הגורם הבכיר ביותר במערכת אכיפת החוק – היועץ המשפטי לממשלה, וכך גם החלטה על הגשת כתב אישום. ההחלטות הללו מתקבלות מטבע הדברים ביסודיות ובזהירות, על ידי הדרג הבכיר ביותר במערכת אכיפת החוק – היועץ המשפטי לממשלה, שנועץ גם בפרקליט המדינה, ובראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה".



היועץ התייחס שוב להפגנות המתקיימות סמוך לביתו בנוגע להתנהלותו בחקירות נתניהו ואמר: "ביחס לכל אלו המטילים ספק בשיקולים וביושרה של גורמי האכיפה – אנחנו לא ניתן לשום שיקול זר ולשום קולות לא-ענייניים, להשפיע עלינו. מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל היא מערכת עצמאית, והיא פועלת כנאמנה של שלטון החוק ושל האינטרס הציבורי בלבד. כך אני פועל וכך אמשיך לפעול גם ביחס לחקירותיהם של נבחרי ציבור, בהם ראש הממשלה, על מנת להבטיח כי החקירות האמורות יתנהלו באחריות, במקצועיות וביסודיות".