אתמול אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הסדר מקל בין פרקליטות מחוז תל אביב לעורך הדין מור עטיה, בא כוחו של גבר שהואשם והודה בביצוע שני מעשי סדום בקטינה בת 12, שקבע כי בשלב זה הנאשם לא יורשע ויישלח לתסקיר בשירות המבחן.



באוגוסט האחרון הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור נגד הנאשם, שהודה בשני מעשי הסדום, אחד מהם אנאלי והשני אוראלי בקטינה, זאת לאחר שהמתלוננת הגישה תלונה במשטרה יחד עם אימה. הנאשם, ששמו אסור לפרסום לפי שעה, הודה במעשים המיוחסים לו ואף הודה כי ידע את גילה.



לאחר חקירה ממושכת הפרקליטות הגישה כתב אישום באוגוסט האחרון נגדו, והחל מאותו חודש החל להתנהל המשפט בדלתיים סגורות, זאת בשל חיסיון פרטי המתלוננת כקטינה, בבית המשפט. 



הסדר הטיעון. צילום מסך
הסדר הטיעון. צילום מסך



לפני כיממה, כאמור, הגיעו הצדדים להסכמות במסגרת הסדר טיעון, לפיהן התיק נסגר ללא הרשעה, והנאשם נשלח לשירות מבחן למתן תסקיר. במידה והתסקיר יצא חיובי יקבל החשוד עונש בדמות שירות לתועלת הציבור (של"צ), אותו יבצע באחת העמותות שנמצאת תחת פיקוח הרווחה ולא תחת שירותי שירות בתי הסוהר (שב"ס).



על פי המחוקק, העונש שאמור לקבל נאשם שהודה בעבירות מסוג זה, הוא 16 שנות מאסר, אך למרות הודאתו, כאמור, הפרקליטות נעתרה להסדר מקל, ופטרה אותו בלא כלום.



פרקליטו של הנאשם: "גם בעבירות חמורות יש להעדיף את האפיק השיקומי"



למעשה, ההחלטה הפתיעה לא רק את התביעה, כאשר אפילו עטיה, עורך דינו של הנאשם, נדהם כששמע על ההסדר המקל ביותר שנתקל בו עד כה, ומסר בתגובה: "אני מברך על ההסדר החריג והמקל. תמיד האמנתי שגם בעבירות החמורות ביותר שספר החוקים, ואולי בעיקר בהן במקרים המתאימים, יש להעדיף את האפיק השיקומי על פני שיקולי ענישה אחרים. מיותר לציין כי חומרת העבירות וגילה הצעיר של המתלוננת עומדים לנגד עיניי בייחוד נוכח היותי מייצג נפגעות עבירה, אך יחד עם זאת טיפול בנאשם, שיקומו ושינוי דרכי חשיבתו, בהחלט מועילים לחברה כולה, על פני מאסרו".





יש לציין כי גורמים שונים מסרו כי ההסדר המקל נבע מאופייה המתירני, לטענתם, של המתלוננת, אולם על פי החוק, אין לטפול האשמות שווא על קורבן עבירה, בוודאי לא עבירת מין, וממילא אין חשיבות למתן הסכמה למעשה כאשר הקטינה מתחת לגיל 14.



יש להסביר כי המחוקק קבע כי אונס סטטוטורי הנו עבירה חמורה, שלצידה עונש מאסר גבוה, זאת נוכח הערך החברתי המבקש להגן על ניצול מיני של ילדות. במקרה זה הנפגעת הייתה בת 12 בלבד, עת בוצעו בה עבירות המין על ידי הנאשם. תפקיד הפרקליטות בתיקים מסוג אלה הנו לייצג את הערך החברתי, ולכן תמוהה הסכמתם להסדר מקל זה, אשר לא רק לא שולח את הנאשם לעונש מאחורי סורג ובריח, אלא אף מעניק לו את זכות אי ההרשעה, במה שעשוי לסייע לו בגיליון מרשם פלילי נקי, ואף לא יכניסו למרשם עברייני המין.



מהפרקליטות נמסר: "מדובר בתיק מורכב בו הנאשם היה קטין בעת ביצע עבירות מין בקטינה. לאחר בחינת התיק ושקילת מכלול הנסיבות המיוחדות במקרה זה, הוגש כתב אישום מתוקן, ללא שינוי בסעיפי העבירה, בו הודה הנאשם במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה עונשית. הנאשם נשלח לתסקיר לקראת המשך הדיון בבית המשפט".