"סגירת מעגל", כך מכנים היום (ראשון) בני משפחתם של נרצחי הפיגוע שאירע ב-2001 בכביש 443, את הפסיקה לפיה הרשות הפלסטינית תפצה אותם ב-62 מיליון שקלים, לאחר שנקבע כי היא עמדה מאחורי הפיגוע. ציון סוורי, שאיבד בפיגוע את בנו דורון סוורי, את בתו שרון בן שלום ואת חתנו יניב בן שלום, הביע סיפוק מפסק הדין. "בית המשפט קיבל את הטיעון שלנו, שהרשות הפלסטינית הייתה מעורבת עד מעל הראש ברצח הילדים", אמר בשיחה עם מעריב-אונליין. "היא מימנה, שלחה ותמכה ברוצחים, ובית המשפט נתן לזה גושפנקא חוקית".



לדבריו, "הרוצחים כבר הודו באשמה במהלך המשפט ואמרו שחבל שלא הצליחו לרצוח עוד יהודים. העובדה שהם הרוצחים הייתה ידועה - הבעיה שלנו הייתה עם הרשות הפלסטינית, שטענו שמימנה אותם, עודדה אותם וחינכה אותם לרצוח. כל הזמן הם הכחישו את הטענות שלנו ואמרו שמדובר בטרור יחידים. היום סגרנו מעגל". סוורי מספר כיצד המשפחה מנסה להמשיך בחיים. "16 שנים חלפו מאז הפיגוע. אנחנו מזדקנים עם כאב בלב. בוכים בלילה, כמו כל הורה שכול. לאבד ככה שלושה ילדים - נחמה אין".



כביש 443. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



מכתבי הבנות להורים: "רוצה שהמשיח יבוא ותחזרו"



את הפיצויים יקבלו, בין היתר, בנותיהם של שרון ויניב בן שלום, שנפצעו בפיגוע אך ניצלו, לאחר שאמן הגנה עליהן בגופה. הן היו בנות שנה וחצי ושבעה חודשים בעת הפיגוע לדברי סוורי, "הילדות בנות 17 וחצי ו-16 וחצי היום. הן גדלות לתפארת, הן נקודת האור שלנו". מי שגידל אותן הם אחות אביהן ובעלה. בפסק הדין, התייחס השופט באריכות לנזק שנגרם להן ולמכתבים שכתבו לאורך כל השנים ביום השנה לרצח הוריהן.



באחד המכתבים כתבה אחת מהבנות: "לאבא יניב ולאמא שרון היקרים. אני יודעת שאתם נהרגתם. לא נעים לי. אני רוצה שהמשיח יבוא ושתחזרו". במכתב אחר כתבה הבת השנייה: "הכל קרה לפני 12 שנים. חוליית מחבלים פתחה לעברנו באש מכמה כלי נשק. אבא נהרג במקום ואימא נשכבה עלינו והסתירה אתנו מאש התופת וספגה את כל הקליעים בגופה, נהרגה במקום ובכך הצילה אותנו. אני ואחותי חיות פה למעשה רק בזכות אמא, שנשכבה עלינו. עכשיו כשאני מספרת את זה אני חשה גאווה ועצב. עצב כי נעלמו לנו מהחיים אנשים כל כך חשובים, אבל גם גאווה שאימא ויתרה על חיה בשניות ספורות והחליטה להגן עלינו בגופה".



כזכור, בית המשפט בירושלים כי מבצעי הפיגוע וכן הרשות הפלסטינית יפצו את בני משפחותיהם של הנרצחים בסכום של 62 מיליון שקלים. עוד נקבע כי מתוכם תשלם הרשות הפלסטינית 40 אחוז ומבצעי הפיגוע ישלמו 60 אחוז. מדובר בהמשך להחלטה של בית המשפט משנת 2014, לפיה הן המבצעים אחראיים בנזיקין והן הרשות הפלסטינית, הן כמשדלים ומסייעים לביצוע הפיגוע, והן ברשלנות, עקב אספקת הנשק ששימש לביצוע הפיגוע והמימון של מבצעי הפיגוע.