"המקבץ של אותן הצעות חוק חייב להטריד את מנוחתו של כל אחד, ובוודאי מטריד את מנוחתי שלי", כך אמר היום (חמישי) אביחי מנדלבליט בכנס פתיחת שנת המשפט של אוניברסיטת חיפה ולשכת עורכי הדין. "התוצאה של שילוב הצעות החוק עלולה להיות קשה לשלטון החוק והאינטרס הציבורי", הוסיף. "מדובר בהחלשה של ההגנה על זכויות האדם ובפגיעה קשה במנגנוני ההגנה על מנהל תקין ומניעת שחיתות שלטונית, שהם מדרון חלקלק. כאן בדיוק נכנסים לתמונה שומרי הסף. לשם כך הם קיימים".

היועץ התייחס לביקורת שמוטחת בימים אלה בגורמי אכיפת החוק: "יש המנסים להטיל דופי ולעורר ספקות בדבר כשרות השיקולים המנחים את רשויות אכיפת החוק, בדגש על משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. אין כל מקום לטענות או לרמיזות בדבר שיקולים זרים. אנשי פרקליטות המדינה, תחת הנהגתו האחראית של פרקליט המדינה, שי ניצן, ממלאים את תפקידם מתוך תחושת שליחות ומחויבות עמוקה לשלטון החוק במדינה".

שקד בכנס בחיפה. צילום: שחר שחר, דוברות לשכת עורכי הדין


אל דבריו הנוקבים של מנדלבליט הצטרפו בכנס קודמיו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין ויצחק זמיר. "מערכת המשפט נמצאת בסכנה ממשית ובמצב שלא היתה בה מעולם. המעורבות הפוליטית עלולה לערער את אמון הציבור בשומרי הסף", אמר זמיר והוסיף: "תפקיד היועץ היום קשה יותר. מעולם לא היתה סביבת עבודה עוינת כל כך כלפי שומרי הסף. אין היום שומר סף שלא נחשף לביקורת אישית גסה. זו לא מערכה מאורגנת, אבל ככה היא נראית. זה כשל גדול של החברה בישראל ושל השלטון בישראל".

וינשטיין התייחס ל"חוק ההמלצות ואמר: "מעולם לא הייתי חסיד נלהב של המלצות המשטרה וחשבתי שדי בכך שהמשטרה תניח את הסיכום בפני הפרקליט שיחליט. אבל אני מתנגד בתוקף לשינוי הכללים תוך כדי משחק. אם רוצים להחיל זאת, אז רק על תיקים העתידיים".

שרת המשפטים, איילת שקד, התייחסה בכנס אף היא לחוק ההמלצות ואמרה כי "המתווה שהולכים עליו היום הוא מתווה סביר ומרוכך. ברוב הגדול של התיקים המשטרה תוכל להעביר המלצות. בתיקים הגדולים, שבהם יש פרקליט מלווה, המשטרה תעביר סיכומים. זה לא הבדל משמעותי ממה שקיים היום".

שקד התייחסה לסערת החקירה של דובר ארגון "שוברים שתיקה" והביקורת על החלטת הפרקליטות לסגור את תיק תקיפת הפלסטיני מחוסר אשמה והכחישה כל מעורבות: "הפרקליטות לא מקבלת ממני הוראות. החקירה הזאת הוכיחה שהאדם משקר ואני לא רוצה לתת להם בכלל במה". בהמשך התייחס גם מנדלבליט לכך ואמר: "לא היה בפניית שרת המשפטים כדי להשפיע על שיקול הדעת המקצועי. כל טענה אחרת היא שגויה ומטעה. הניסיון לייחס מוטיבציה פוליטית כביכול או שיקולים זרים לפעולות שבוצעו ולהחלטות שהתקבלו, על-ידי הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות המדינה, הינו חסר כל ביסוס, ראוי לגנאי ועולה כדי חוסר אחריות מוחלט".