פיצוי למשפחת הקורבן: הרשות הפלסטינית תפצה בשלושה מיליון שקל את בני משפחתו של עמוס מנטין, טכנאי בזק שנרצח בבקעה-אל-גרבייה במהלך האינתיפאדה בשנת 2003 – כך קבע היום (רביעי) בית המשפט העליון. זאת לאחר שנקבע כי המחבל – קטין כבן 15 וחצי – ביצע את המעשה 10 ימים לאחר שובו ממחנה "אימוני גוף ונשק" מטעם הרשות הפלסטינית ביריחו. "מעשים נפשעים ומקוממים בכל קנה מידה", כתבו השופטים בהחלטתם.



הפיגוע אירע בלב לבה של האינתיפאדה השנייה. במסגרת עבודתו כטכנאי בחברת "בזק", הגיע מנטין, שהיה בן 31, במרץ 2003, יחד עם מאבטח, לבקעה-אל-גרבייה, לצורך תיקון תקלות, בעקבות הזמנות תיקון מאת תושבים מקומיים. בשלב מסוים יצא המאבטח לשוחח עם אדם שעמוד בזק נפל סמוך לביתו. אז הגיע למקום הרוצח, שלף אקדח וירה בראשו של מנטין חמישה כדורים מבעד לשמשה הסגורה ורצחוֹ. הנער נידון למאסר עולם.



בני משפחתו של מנטין הגישו לבית המשפט בתל אביב תביעה נזיקית נגד חברת בזק, נגד חברת האבטחה ונגד הרשות הפלסטינית. ביחס לרשות נטען בתביעה כי "גייסה ואימנה את המחבל אשר רצח את המנוח" וכי "אימנה והדריכה את המחבל לרצוח יהודים, באשר הם, בדם קר". כן תבעה המשפחה פיצויים עונשיים. לאחר ששמע את שלל הראיות, בין היתר את עדות המחבל, פסק המחוזי פיצויים בסכום של כשני מיליון שקלים, 70 אחוז מהם על הרשות הפלסטינית והיתר על חברת בזק. התביעה לפיצויים עונשיים נדחתה.



על פסק הדין הוגשו לבית המשפט העליון שלושה ערעורים – של המשפחה, שביקשה לפסוק גם פיצויים עונשיים – ושל הרשות הפלסטינית ובזק, נגד חיובם באחריות לרצח. היום, כאמור, קיבל העליון את ערעור המשפחה. "הוכח היטב קשר הסיבתי בין אימוני גוף ונשק שעבר הנער המחבל במחנה האימונים מטעם הרש"פ ביריחו, לבין רציחתו של המנוח", כתב השופט נועם סולברג, שהוסיף: "50 ימי אימון בנשק והסתה לטרור הביאו את המחבל בחלוף 10 ימים לרצוח את המנוח, באשר הוא יהודי".



לדעתו הצטרפה נשיאת העליון בדימוס, השופטת מרים נאור, שכתבה: "משהוכח במאזן ההסתברויות כי הרשות הפלסטינית אימנה את המחבל בנשק ועודדה אותו לבצע מעשי טרור – מעשים נפשעים ומקוממים בכל קנה מידה – יש הצדקה להשית עליה במקרה חריג זה פיצויים עונשיים".