עשרה ימים אחרי שאינה גרוס נרצחה בביתה בפלורידה, בנה, תומר גרוס, עוד היה אדם חופשי ושב בטיסה לביתו בישראל. אך חקירת המשטרה המקומית העלתה כי הוא החשוד בביצוע הרצח. היום הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה להסגירו לארצות הברית ומעצרו הוארך בשמונה ימים. מה עורר את חשדם של גורמי החקירה בפלורידה? מהן הראיות שצפויות לשמש נגדו?



בבוקר ה-9 בינואר, 2012, הזעיק גרוס, אזרח ישראל וארצות הברית, את כוחות ההצלה לבית אמו בפלורידה. בלילה הקודם הוא אמור היה לעלות לטיסה חזרה לישראל, בתום ביקור שערך אצלה. הוא טען שמצא את גופתה הדקורה של האם בת ה-78 במוסך הבית. ב-18 בינואר טס לישראל, בעוד חקירת רצח אמו בעיצומה. בסיומה, הגיעו החוקרים למסקנה כי מקבץ ראיות נסיבתיות מצביע על כך שגרוס רצח את אמו ואחר כך הזעיק את כוחות המשטרה בניסיון לצייר את ההתרחשות כהתאבדות או שוד שהסתבך.



תומס גרוס. צילום: inagrossjusticeproject.com
תומס גרוס. צילום: inagrossjusticeproject.com



כתם דם מאחורי מדף הנעליים





ראשונה הצביעה על כך הזירה. אינה נמצאה שכובה בקומת המוסך שבביתה, בקדמת מכונית ההונדה שלה. על הגופה נמצאו מספר פצעי דקירה בצוואר, וסביב ראשה שלולית דם. דם נמצא גם על פניה וידיה. מגבת מטבח הייתה פרושה על בטנה. מספר מגבות נוספות נמצאו על מדף נעליים הפוך מוכתם בדם, שעמד בסמוך משמאל לגופה. שלולית דם נוספת, גדולה יותר, נמצאה מתחת למדף הנעליים. מתנוחת המנוחה ומיקום שלוליות הדם הסיקו החוקרים כי גופת המנוחה הוזזה לאחר פציעתה. סכין ששימש לרצח המנוחה נמצא על מיכל פלסטיק כחול בקרבת ראשה של המנוחה.



לא נמצאו כל ראיות לפריצה לבית. חדר המקלחת הסמוך לחדר שבו ישן גרוס נמצא רטוב. שני חדרי מקלחת נוספים בבית היו יבשים. על פי תצהיר החוקר סטפן איבס, הכלי ששימש לביצוע הרצח הינו סכין מטבח, התואם סט של סכיני מטבח שנמצא במטבח המנוחה. במטבח נמצא מקום ריק לסכין עליו התווית "Cheese 10". המקום הריק התאים בגודל ובצורה לסכין ששימש ככלי הרצח, שעל להבו הכיתוב "Six Star Cheese 10". על הסכין נמצאו טביעות אצבעות של גרוס בלבד. ה-DNA שבזירה סיפק לחוקרים סיבות נוספות לחשוד בו. בבית נמצא DNA שמקורו באם ובבנה בלבד, מלבד DNA שמקורו בטכנאי מז"פ שהיה בזירה.



אך לא רק DNA סיבך את גרוס. דו"ח טוקסיקולוג הצביע על כך שבדמה של אינה נמצאו שאריות של תרופת Zolpidem, המשמשת כסם שינה. בביתה לא נמצאה תרופה זאת ולא נמצא בתיקיה הרפואיים מרשם לתרופה. עם זאת, בדיקה העלתה כי גרוס דווקא קיבל מרשם לתרופה ארבע פעמים, האחרונה שבהם יומיים לפני שהגיע לפלורידה לבקר את אמו.



הלוותה לבנה מאות אלפי דולרים, ואמרה לו לקחת אחריות על מצבו



ומה היה המניע, שגרם לבן לרצוח לכאורה את אמו? את ההסבר לכך סיפקה אחותו של גרוס, בתה של אינה. על פי תצהיר שנתנה, האם הלוותה לבנה כסף מספר רב של פעמים, בסכום שהצטבר למאות רבות של אלפי דולרים. היו לה נכסים בשווי של ארבעה מיליון דולר וביוני 2011 היא אמרה לבנה כי בשלב מסוים ילדים חייבים לקחת אחריות על מצבם הכלכלי.



יום לפני הרצח, 7 בינואר 2012, התקשר גרוס לאחותו ואמר כי הוא חושש שאמו אובדנית. למחרת נפגשו האחים בבית קפה. היא הציעה כי גרוס ילון בביתה וכי תסיע אותו לשדה התעופה. גרוס סירב והתעקש להישאר בבית אמו, שהייתה אמורה להעיר אותו ולהסיע אותו לשדה התעופה בשעה 4:30 בבוקר. על עובדה אחת כל הצדדים מסכימים – זה לא קרה.



סנגוריו של גרוס, עורכי הדין אייל בסרגליק, כרמית שחיבר ועמרי לשם מסרו: "מרשנו שוחרר על ידי הרשויות בארצות הברית ללא כל תנאי. דרכונו הוחזר לו ואמרו לו כי אין כל חשד נגדו. הוא זה שביצע החייאה באימו והוא זה שקרא למשטרה. הוא זה שהודיע למשטרה והוא עבר פוליגרף שמאשש באופן מוחלט את גרסתו. מרכז חייו אישתו ובתו בארץ ואנו נאבק על כך שאין הצדקה להסגירו".