שנה וחצי אחרי שהואשמה בגרימת מותה ברשלנות של אמה, כתב אישום מתוקן הוגש היום נגד ספיר ניסני לבית משפט השלום בפתח תקווה. מדובר בהסדר דיוני עליו חתמה ניסני עם הפרקליטות. במסגרת ההסדר לא יתנהלו הוכחות במשפט ובמקום זאת תוכל ניסני באמצעות סנגורה לטעון להגנה מן הצדק. אם בית המשפט יקבל את הטענה יבוטל כתב האישום נגדה, ואם בית המשפט ידחה את הטענה היא תודה ותורשע בגרימת מוות ברשלנות. 

בשבועות האחרונים מתקיים משא ומתן בין סנגוריה של העיתונאית המואשמת בגרימת מות אמה לאחר ששפכה עליה שמן רותח, לבין הפרקליטות על כך שניסני תודה בעבירות המיוחסות לה ותימנע מניהול משפט הוכחות. לפני כשבועיים נקב שופט בית משפט השלום בפתח תקווה, חגי טרסי, בתאריך שמצוין היום כמועד האחרון שבו על הצדדים להציג הסכם – או ללכת למשפט. ניסני לא החליטה עד הרגע האחרון האם להודות או לטעון טענת הגנה מן הצדק וכאמור היום החליטה על הסדר דיוני.



על פי כתב האישום, שהוגש נגד ניסני ביוני 2016 על ידי פרקליטות מחוז מרכז, ניסני בת ה-24 התגוררה עם אמה בכפר סבא. בשנים האחרונות התגלעו בין האם לבתה ויכוחים רבים, במיוחד על רקע ניקיון המטבח, לאחר שהבת בישלה תוך שימוש בתבלינים. לכן החביאה האם את כל התבלינים בחדר ארונות נעול בחדר השינה שלה. במהלך שנתה, נהגה האם למקם המפתח לחדר הארונות במראשות המיטה מתחת לכרית, אשר הגישה אליה דרך מעבר צר לאורך המיטה.



קברה של מרים ניסני. צילום: אבשלום ששוני
קברה של מרים ניסני. צילום: אבשלום ששוני



"הכירה את עצמה כאדם מסורבל, ופעלה באופן מסוכן"



עוד על פי כתב האישום, בליל המקרה, ניגשה הנאשמת למטבח הבית, לצורך רקיחת תבשיל נטורופתי ניסיוני, אותו הגתה, אשר מרכיביו הם שמן ומלח. היא חיממה כליטר שמן לטמפרטורה גבוהה מאד וביקשה להביא מלח דק. "לצורך כך, החליטה הנאשמת לנסות להתגנב לחדר השינה החשוך, לצעוד בו במעבר הצר הסמוך למיטה, ליטול את המפתח מתחת לראשה וכריתה של אמה, לפתוח באמצעותו את חדר הארונות, ולקחת ממנו את המלח הנחוץ לה".



כיוון שעל פי הבנתה של ניסני ערבוב מתמיד של השמן היה חיוני לשמירה על ערכו התזונתי של התבשיל המיועד, היא נטלה עמה את הסיר לחדר השינה. בדרך, קיבלה שיחת טלפון מחבר לשעבר, אשר נטען כי הסיחה את דעתה. היא החזיקה את הסיר "באופן רעוע ובלתי יציב" ולא הדליקה את האור בחדר השינה. עם כניסתה לחדר השינה, נתקלה בשואב אבק רובוטי, אשר היה מונח אותה עת על הרצפה ואשר בו לא הבחינה, מעדה לפנים לכיוון המיטה, ואיבדה אחיזה בסיר בו השמן הרותח, אשר חלק ניכר מתכולתו נשפך ישירות על פלג גופה העליון של אמה.



כתוצאה מכך נגרמו לאם כוויות קשות ועמוקות בכ-30 אחוז משטח גופה. ניסני הדליקה את האור ונבהלה למראה האם הפצועה. היא הבהילה אותה לחדר המקלחת, שם ניסתה להתיז מים קרים על גופה והזעיקה את מד"א. האם אושפזה במצב קשה בבית החולים שיבא, שם נאבקה על חייה, עד שנפטרה.



למרות ששני הצדדים מסכימים כי האירוע נגרם כתוצאה מתאונה, וזאת למרות שבתחילה היה חשד שניסני שפכה את השמן בכוונת מכוון, הפרקליטו החליטה להגיש נגד ניסני כתב אישום באשמת גרימת מוות ברשלנות, וזאת מכיוון שהיא "פעלה באופן המסוכן, בהכירה את עצמה כאדם מסורבל ומגושם, הנוטה אף לחוסר ריכוז", על פי כתב האישום.