ברקע המתיחות הביטחונית הגוברת בדרום הארץ, בג"ץ הורה היום (חמישי) למדינה להשיב את גופותיהם של מחבלים שמוחזקות על ידי ישראל, כקלפי מיקוח לצורך השבת גופותיהם של חיילי צה"ל ושני האזרחים החטופים, או לחוקק חוק המאפשר לה להחזיקן. בתגובה הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא יכנס את הקבינט לדיון מיוחד על מנת למצוא פתרונות חוקיים לפסיקה, והצהיר: "אסור לתת לחמאס מתנות חינם".


בפסיקה הודגש בדעת רוב כי מדינת ישראל, כמדינת חוק, לא יכולה להחזיק בידיה גופות לצורכי משא ומתן בשעה שאין חוק ספציפי ומפורש המאפשר לה לעשות זאת. "גם לנתעב שברוצחים יש זכות להיקבר, ולבני משפחתו יש זכות לקברו", נכתב בפסק הדין.

את העתירות הגישו בני משפחותיהם של המחבלים, שעתרו להשבת הגופות לידיהם, על מנת שיוכלו להביאן לקבורה. מדינת ישראל סירבה להשיב את הגופות בטענה כי החזקתן עשויה לסייע לה בהשגת עסקה לחילופי גופות ושבויים עם ארגון חמאס, אשר מחזיק בגופותיהם של חיילי צה"ל, סגן הדר גולדין, וסמ"ר אורון שאול, ובאלו של אזרחי ישראל אברה מנגיסטו והישאם אל סייד. על רקע זה, החליטה המדינה להחזיק את גופות המחבלים בידיה בדרך של קבורה ארעית.

בית המשפט העליון, בדעת רוב השופטים יורם דנציגר וג'ורג' קרא, ובניגוד לדעתו החולקת של השופט ניל הנדל, קיבל את העתירות. דעת הרוב קבעה כי החזקת גופות המחבלים נעשית ללא סמכות, משום שלא קיים בדין הישראלי חוק שמסדיר את הנושא. הודגש, כי מדינת ישראל, כמדינת חוק, לא יכולה להחזיק בידיה גופות לצורכי משא ומתן בשעה שאין חוק ספציפי ומפורש שמאפשר לה לעשות זאת.
בית המשפט, מפי דעת הרוב, הדגיש, כי אם מדינת ישראל מעוניינת בכך, באפשרותה לחוקק חוק שיעמוד בסטנדרטים המשפטיים הקבועים בדין הישראלי ובדין הבינלאומי. השופטים נתנו למדינה שהות בת שישה חודשים מיום מתן פסק הדין לחוקק חוק כאמור, וקבע כי אם לא יחוקק חוק עד למועד זה, גופות המחבלים תוחזרנה למשפחותיהם.

בדעת מיעוט מפורטת כתב השופט ניל הנדל כי "הכיעור והאכזריות שמפגינים ארגוני הטרור, המחזיקים באזרחים ובגופות חללי צה"ל ודורשים מחיר לא רק עבור החיים שברשותם אלא גם בשל המתים, אינם מותירים מנוס. במציאות זו, שאף היא נכפית עלינו, יש לצעוד על חבל דק בין השגת היעד של החזרת אזרחי ישראל וגופות חללי צה"ל, לבין שמירה על כבוד המת – אף של מחבלים. וכמובן, אם הדין מכיר ברגשות קרובי המחבלים, קל וחומר שזעקת המשפחות של החיים והמתים המוחזקים בידי החמאס לא תיתן לנו מנוח". 

משפחתו של קצין צה"ל סגן הדר גולדין, המוחזק בידי חמאס, תקפה את רה"מ ושרי הקבינט המדיני-ביטחוני על רקע החלטת בג"ץ: "אנו מסתובבים כבר חודשים ארוכים בתחושה שהחלטת הקבינט מינואר השנה על הפעלת לחץ נגד חמאס היא חלולה והצהרתית בלבד", אמרה המשפחה, "זו הסיבה שפנינו בעצמנו לבג"ץ בנושא זה, וההחלטה היום רק תגביר את הלחץ על נתניהו ושרי הקבינט לקום מכיסאותיהם, להפשיל שרוולים, ולהתחיל לעבוד למען השבתם של הדר ואורון לישראל".

עוד נמסר בהצהרה: "אנחנו כמשפחה, מאסנו מדיבורים ומהחלטות ריקות מתוכן. הגיע הזמן למעשים, להפעלת מנופים ולחץ אפקטיבי. הגיע הזמן שנהיה חזקים ונעמוד כמו צוק איתן מול חמאס".

במערכת הפוליטית זועמים: "פגיעה בחוסן הלאומי"

בעקבות ההחלטה שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הנחה לפעול ללא דיחוי לחקיקתו של חוק, שיאפשר החזקה בגופות מחבלים לצורכי משא ומתן להשבתם של שבויים ונעדרים.

שר התקשורת איוב קרא התנגד להחלטה, וכתב בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כי "לצערי בג"ץ שוב מתערב בעניני ביטחון המדינה ופוגע בחוסן הלאומי. לטעון שאין למדינה סמכות להחזיק בגופות מחבלים לצורך מו"מ - זה לתת פרס לטרור! עולם הפוך - רק אצלנו בארץ בתי המשפט מקבלים עתירות של משפחות מחבלים ומתעלמים ממשפחות הנרצחים ובצרכי הביטחון".

שר התחבורה ישראל כ"ץ קרא לקדם חקיקת בזק בכנסת שתאפשר להחזיק בגופות מחבלי החמאס עד להחזרת גופות חללי צה״ל המוחזקות בידם. לדבריו, "מדובר בנושא משמעותי המצריך חקיקת בזק, אנו חייבים את זה למשפחות החללים ולחיילי צה״ל".

שר התיירות יריב לוין טען כי "הטרור קיבל היום שוב פרס מידי שופטי בג״ץ, אשר פגעו בפסיקתם פגיעה אנושה ביכולת להשיב הביתה את הבנים המוחזקים בידי החמאס".

לטענתו, "פסיקת בג"ץ מבטאת פעם נוספת סולם ערכים מעוות שבו לרוצחים שפלים ולבני משפחותיהם מוענקות זכויות יתר על חשבון חיילי צה״ל והמשפחות השכולות. אני קורא לחבריי בכנסת מכל קצות הקשת הפוליטית להתעורר ולתמוך ביוזמות החקיקה לשינוי פניה של מערכת המשפט ולשינוי הרכבו של בית המשפט העליון".


בתוך כך, השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן, הצהיר כי "עצוב מאוד שפעם אחר פעם בג״ץ טועה בפסיקותיו ומקבל טענות משפטיות של מחבלים וקרוביהם על פני נפגעי הטרור. החלטה זו, כמו ההחלטה לחייב את המשטרה למסור את גופות המחבלים מאום אל פאחם, מקשה על כוחות הביטחון לייצר הרתעה ולהיאבק בהסתה. עלינו לעשות הכל כדי להסדיר בחקיקת בזק את כל סוגיית גופות המחבלים ולהקנות סמכות ברורה שלא להחזירן".

מהשרים איילת שקד ונפתלי בנט נמסר: "בג"ץ שגה בקביעתו שאוסרת על מדינת ישראל להחזיק בגופות מחבלים. אנו במלחמה נגד ארגוני טרור רצחניים, ולא ניתן להילחם בהם עם ידיים קשורות. על כן באופן מיידי נוביל חקיקת חוק שיאפשר החזקת גופות, ונדאג שגופות המחבלים לא תועברנה למשפחותיהם, ללא שחרור בנינו הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים שבידי חמאס".