מדוע מתעקשת חברת ״עמידר״ לסלק דייר מעתלית, למרות שהינו זכאי להחזיק על הדירה על פי חוק? עמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ היא חברה ממשלתית שנוסדה כשנה לאחר קום המדינה, כאשר היה צורך במציאת פתרון לשיכון מיליוני העולים שהגיעו לארץ. אולם למרות תפקידה המשמעותי במימוש מדיניות הרווחה והשיכון של ממשלות ישראל לדורותיהן, הצליחה לצבור לעצמה מוניטין ותדמית שליליים הנובעים מסיבות שונות.



אחת מהן היא התנהלות שנויה במחלוקת כלפי דיירים המתגוררים בדירותיה שלעיתים קרובה מסתיימת בבית המשפט. בתאריך 3.9.17 הוגש לבית משפט השלום בחיפה כתב תביעה בסדר דין מקוצר ע"י עמידר במטרה לפנות את י', תושב עתלית בשנות ה-40 המאוחרות לחייו. בכתב התביעה נטען כי "לאחר פטירת המנוח, ומאחר והנתבע (בנו-י.ה) אינו עומד בתנאי 'דייר ממשיך', נתבקש הנתבע לפנות את הדירה ולהשיב את החזקה בה לידי התובעת". אולם המציאות, כפי שמשתקפת מהמסמכים והעדויות הרבות, כולל מסמכים מאת חברת "עמידר" עצמה, אשר ישתקפו בכתב ההגנה שיוגש בקרוב ע״י עו״ד אבי אדרי מחיפה, המתמחה בדיני מקרקעין, מוכיחה אחרת.



מדובר במשפחה אשר אביה היה דייר זכאי בחברת עמידר והחזיק בדירה בדיור הציבורי מזה כ-30 שנה. האב נפטר לפני כשנתיים וילדיו, אשר התגוררו עמו, קיבלו תביעה לסילוק יד מן הדירה, חרף זכאותם עפ"י חוק להמשיך ולהחזיק בדירה כדין. מחקירת כלל המסמכים של בני המשפחה עולה כי בני המשפחה זכאים גם זכאים להמשיך ולהחזיק בדירה כדיירים ממשיכים.



עורך דין אבי אדרי. צילום: פרטי



"שיטה ידועה וזדונית"


״בידינו הוכחות חותכות כי הנתבע, בנו של המנוח ואחותו, התגוררו בדירה מאז תחילת שנות ה-90. מדובר במסמכים שמקורם ברשויות ממשלתיות, תלושי שכר המורים על מקום עבודתו של הנתבע ביישוב ומגוריו בדירה עצמה, אישורים מאת רשות הרווחה וכו'. בשל אלה, זכותו של הנתבע להמשיך ולהחזיק בדירה כדייר ממשיך, עם כל הזכויות הנלוות לכך, לרבות הזכות לרכוש את הדירה במחיר מופחת", אומר עו"ד אדרי, אשר מלווה את הנתבע בהליך המשפטי.



כיוון שנישול דיירים מזכויותיהם איננה תופעה חדשה של החברה, נערכים במשרדו של עו"ד אדרי למאבק ארוך. "המגמה השיטתית של 'עמידר' לנשל את קרוביהם של דייריה, לאחר שאלה הלכו לעולמם, מזכותם להחזיק בדירה הינה שיטה ידועה, זדונית ואני תקווה כי תיפסק לאלתר. אני חושב שחברת 'עמידר' כחברה לאומית וציבורית צריכה לפעול לפי החוק, להעניק לציבור את הזכויות המוקנות לו ולא לשלול אותן באופן שיטתי מדייריה, ולהחזירם לדייריה רק לאחר קרב משפטי יקר וארוך, שידם של רבים מדיירי הדיור הציבורי אינם משגת ואת זאת מנצלת עמידר ביתר שאת״.



מחברת עמידר נמסר בתגובה: "נדגיש כי הנושא עדיין מתנהל בבית המשפט והחברה פועלת בהתאם להוראות החוק, במטרה לשמור על משאב הדיור הציבורי. ולעצם העניין: בקשת הפונה נדונה ונדחתה ע"י ועדה במשרד השיכון, וזאת בשל העובדה שהפונה לא ענה על כללי הזכאות לדיור ציבורי.


נדגיש כי בשל עובדה זו, הועדה לא מצאה לנכון להעדיף את הפונה על פני משפחות אחרות הזכאיות לדיור ציבורי וממתינות לדירה פנויה. החברה תפעל בהתאם להחלטת בית המשפט, כשתתקבל".