הדיון בבקשתו לשחרור מוקדם  של האסיר יונתן היילו, שהואשם ברצח ירון איילין, שעל פי החשד אנס אותו מתקיים ברגעים אלה בוועדת השחרורים של בתי הסוהר. הפרקליטות צפויה להגיש את עמדתה הנחרצת ולפיה אין מקום לאמץ את הבקשה לשחרור המוקדם שהגיש היילו באמצעות פרקליטו עו"ד אלון אייזנברג.



בבקשה לשחרור המוקדם, שפורסמה בשבוע שעבר, מציין עו"ד אייזנברג כי היילו, שנידון תחילה למאסר עולם, הצליח לשכנע את בית המשפט להמיר את ההרשעה ברצח להריגה ובסופו של דבר, בהתערבות ביהמ"ש העליון לקבוע עונש מאסר בן 12 שנים בלבד. בשל הנסיבות המורכבות של האירוע, קיבל היילו גם את אישורו של נשיא המדינה ראובן ריבלין, להגיש את הבקשה שנתיים מוקדם יותר.



בתגובה שהעבירה הפרקליטות, היא מתייחסת לנושא המורכב ולנסיבות המיוחדות, ומציינת כי לאחר דיונים מרובים הוחלט שלא לשנות את העמדה, שלפיה יש צורך להוכיח הליך שיקום בטרם תתקבל תמיכת הפרקליטות לשחרור מוקדם. הפרקליטות מתייחסת לעובדה שבית המשפט ונשיא המדינה לא העניקו חנינה מלאה להיילו וביקשו להשאיר את עונש המאסר שהושת עליו, וזאת אחרי שזכה להפחתה משמעותית. 



יצוין כי היילו החל לאחרונה בהליך שיקומי, אולם הוא מעוניין שההליך יתבצע בתוך הקהילה ולא מאחורי סורג ובריח. בפרקליטות גורסים כי "הליך השיקום חייב להתממש בחלקו הראשון בתוך הכלא, ורק אחרי שיימצא כי הוא ללא דופי, תתמוך הפרקליטות בשחרורו המוקדם של היילו ובשילובו בהליך שיקום בתוך הקהילה". הפרקליטות ממליצה להגיש בקשה נוספת בעוד כחצי שנה ומזכירה כי "מדובר באסיר שביצע עבירת הריגה והוא חייב לקחת אחריות על המעשה".



עו"ד אייזנברג: "אם הדברים היו תלויים בפרקליטות, הוא היה נמק בכלא"



בראיון לניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM טען עו"ד אייזנברג כי הפרקליטות מתעללת במרשו, וזאת למרות הרקע המורכב של המקרה, ממנו המדינה מתעלמת. : "זה לא מפתיע אותי, אם הדברים היו תלויים בפרקליטות אז יונתן היה נמק בכלא במאסר עולם. מלכתחילה הם הגישו כתב אישום על רצח ועד היום הם לא מאמינים שהוא עבר התעללות מינית, למרות שבית המשפט קבע שזה מה שהיה"



על טענת הפרקליטות כי הליך השיקום שקבע בית המשפט לא מספיק הגיב עו"ד אייזנברג: "למזלנו אנחנו לא תלויים במה שהם אומרים אלא במה שבית המשפט אומר ועד היום בית המשפט היה קשוב. זה לא נכון שיונתן מסרב לשתף פעולה עם הליך השיקום. הוא עבר שני טיפולים בכלא וקיבל חוות דעת מאוד חיוביות. דבר נוסף, הנשיא קיצר את העונש ל-10 שנים ו-8 חודשים במדויק כדי שהוא יעלה לוועדת שחרורים היום ולא בעוד שנתיים. הסיבה לכך היא שהנשיא לא רצה שהיילו ישתחרר ללא מעטפת שיקומית ובלי עזרה ולכן אמר שיעבור דרך ועדת השחרורים בתמיכה של הרשות לשיקום האסיר. האבסורד הוא שהרשות בנו תוכנית חבילה שלמה שהוא יוכל לשקם את חייו והפרקליטות ממשיכה להילחם בו".






"אין לי הסבר מה האינטרס של הפרקליטות להגיש את ההתנגדות. אם למישהו יש הסבר הוא מוזמן להגיד לי. לבית המשפט העליון הגענו אחרי שבית המשפט המחוזי קבע שהוא עבר התעללות מינית ע"י המנוח שאנס אותו פעמיים. הגיעה הפרקליטות לבית המשפט העליון וביקשה להחמיר את העונש מ-20 ל-30 שנות מאסר. יש לכך הסבר?" על השאלה האם הפרקליטות הולכת עם הראש בקיר ענה עו"ד אייזנברג : "התשובה היא כן. 65 חברי כנסת חתמו על החנינה, שרת המשפטים והנשיא חתמו על החנינה, רשות שיקום האסיר בנתה לו תוכנית שיקום, מה עוד צריך לקרות?"

לסיום הסביר עו"ד אייזנברג מדוע מרשו זקוק לתוכנית שיקום: "השיקום חשוב במקרה זה רק כי המנוח התעלל בו מינית. בעוד שיונתן מעולם לא הסתבך עם החוק, המנוח הורשע באונס קטינה בת 12 גם הורשע באלימות נגד נערים בשכונה וישב מספר שנים בכלא. הדיסוננס בין הדמויות בסיפור הזה פשוט מטורף והפרקליטות ממשיכה להתעלל בקורבן"


 סייע בעריכה: ברק קיסר