פרקליטות המדינה מסרה הבוקר (שלישי) הודעה לבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, לפיה היא מסכימה לבקשתן של 17 משפחות של יוצאי תימן, לתת צווים לפתיחת קברים ולביצוע בדיקות גנטיות לקשרי משפחה בינן לבין שרידי הגופות הנמצאות בקברים. ההחלטה התקבלה תוך שימת לב לחשיבות הציבורית של חקר האמת בדבר מותם וקבורתם של קטינים יוצאי תימן, המזרח והבלקן שהודעה על מותם נמסרה לבני משפחותיהם בשנים שלאחר קום המדינה.

יצוין, כי המהלך קיבל את אישורה של הוועדה לכבוד המת שמטעם מועצת הרבנות הראשית לישראל, בכפוף להתקיימותם של תנאים, המאפשרים מבחינה הלכתית לבצע פתיחת קבריהם של ילדי תימן וביצוע בדיקות גנטיות. בנסיבות העניין, הסכימה הפרקליטות כי יינתן צו לפתיחת הקברים ולקיחת דגימות DNA לשם עריכת בדיקות גנטיות לקשרי משפחה.

הפגנה על פרשת ילדי תימן החטופים. צילום: איתן אלחדז, TPS


בספטמבר האחרון, מאות אנשים הפגינו בדרישה להכרה רשמית של המדינה בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, בלקן והמזרח בשנותיה הראשונות של המדינה. במהלך ההפגנה אירעו הפרות סדר במקום, כשתחילה המפגינים זעקו: "איפה הילדים תפתחו את התיקים" בניסיון לחסום את צומת עזריאלי והשוטרים דחקו אותם בחזרה למתחם ההפגנה תוך אזהרה משימוש בכוח. המפגינים פרצו לרחוב קפלן והם חוסמים אותו לתנועה בשני הכיוונים.

יו"ר עמר"ם, עמותת רוח המזרח הפועלת להכרה רשמית של המדינה בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, בלקן והמזרח, שלומי חתוכה, אמר כי "בחרנו לקיים את ההפגנה במהלך עשרת ימי תשובה וימים ספורים לפני יום כיפור משום שמדינת ישראל חייבת לספק תשובות לאלפי משפחות יוצאות תימן, מזרח ובלקן אשר ילדיהם נלקחו ממשפחותיהם בחסות הממסד הישראלי". חתוכה הוסיף כי "מבחינתנו התהליך מתחיל בכך שהמדינה תכיר סוף סוף רשמית בפשע שבוצע ותתנצל בפני המשפחות על העוול הנוראי שנעשה להן. דרישה זו להכרה עכשיו ולאיחוד משפחות, בייחוד לנוכח הגילויים האחרונים וקוצר הזמן, היא לב ההפגנה והפעילות שלנו".