היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט להסמיך את המשטרה לטפל בעבירות משמעת של שימוש בכוח מצד שוטרים. מדובר בכאלה שהתיק בעניינם נסגר במחלקה לחקירות שוטרים בלי חקירה.



כיום, חלוקת הסמכויות היא כזו שמח"ש היא המופקדת על חקירה והגשת כתבי אישום בכל העבירות הפליליות הנוגעות לשוטרים (למעט מספר חריגים), וכן על חקירת עבירה של שימוש בכוח. מח"ש היא בעלת הסמכות להחליט על העמדה לדין לגביה - בהיבט הפלילי ובהיבט המשמעתי. המשטרה מבצעת את החלטות מח"ש בעניין זה, והיא זו שמעמידה לדין משמעתי את השוטרים.



יתר עבירות המשמעת מטופלות ע"י המשטרה גם במישור קבלת ההחלטות. אחת ההמלצות בצוות הבין-משרדי למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, היתה שהיועמ"ש יסמיך את מחלקת המשמעת במשטרה לחקור חשד לעבירות משמעת שמגיעות למח"ש אך אינן מטופלות ונסגרות מחוסר עניין לציבור.



לבחינה של המשטרה יועברו תיקים שבהם התלונה היא על שימוש מינורי בכוח, או שימוש בכוח שלא חרג במידה רבה ממידת הכוח שנדרשה בנסיבות העניין. גם תיקים שנסגרו במח"ש ללא חקירה או בדיקה מתאימה יועברו לבחינת המשטרה, וכן תיקים שבהם ההחלטה שלא לפתוח בחקירה היא מן הטעם שאין בדבר עניין לציבור. עפ"י נתוני מח"ש מדובר בכ-180 תיקים בשנה.



כן יועברו למשטרה כל התיקים שבהם בוצעה חקירה או בדיקה מקדימה במח"ש, אך הוחלט לסגור את התיק מכל עילה שהיא מבלי להעמיד את החשוד לדין פלילי או משמעתי.



בעניין זה מסר ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו"ד אווקה (קובי) זנה: "אני מברך את היועץ המשפטי לממשלה וצוותו ואת מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, על הובלה ושותפות במאבק בגזענות הממסדית. הנחייה זו הינה בשורה חשובה לציבור הישראלי לקידום המאבק בגזענות הממסדית ומיגורה. חשוב לעשות ולוודא שתלונות על רקע גזענות, שעולות מהן עבירות משמעת, יטופלו עד תום. משטרת ישראל משרתת את כלל החברה הישראלית והיא חייבת לשמור, באופן דווקני, על זכויות האדם בכל אירוע שיטור ואכיפה. טיפול משמעתי הולם כלפי שוטרים שאינם מקפידים על כללי התנהגות נאותים כלפי הציבור, יוביל לשיפור עבודת השיטור ויחזק את אמון הציבור במשטרת ישראל. אין לי ספק כי משטרת ישראל תהיה שותפה מובילה במיגור הגזענות בכלל ובוודאי בטיפול הולם בתופעות גזענות של שוטרים".