היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הורה למשטרה שלא להגיש את המלצותיה בנוגע לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר השבוע. ההחלטה הגיעה בעקבות העתירה לבג"ץ של עו"ד יוסי פוקס, שמבקש להורות למשטרה כי אל לה להעביר המלצה שכן הדבר מנוגד לחוק.



גורמים בסביבת היועמ"ש אמרו כי לא יהיה סביר להעביר את ההמלצות כל עוד יש עתירה תלויה ועומדת משום שזה יכול להיתפס כמחטף מול בג"ץ: "זה עניין של יום-יומיים, וממילא המשטרה לא בשלה להעביר ההמלצות וצריכה עוד כמה ימים. כשיש עתירה עם בקשה לצו ביניים, לא נהוג לנקוט בפעולה שלטונית שמעקרת את הבקשה מתוכן. המדינה משיבה לבקשה מחר. המשטרה ממילא לא התכוונה להעביר היום או מחר".



על פי הידוע, במשטרה סבורים כי יש בידיהם תשתית ראיות להעמיד לדין את ראש הממשלה בתיק 1000 בגין עבירות של קבלת שוחד, קבלת טובות הנאה, מרמה והפרת אמונים. בשל כך התגבשה תשתית ראייתית למתן שוחד לכאורה גם נגד המיליארדר ארנון מילצ'ן, שנתן את המתנות לבני הזוג נתניהו.


על אף שמדובר בחקירות שהתנהלו עם פרקליט מלווה, בהחלט ייתכן שהפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה יחליטו על סעיפי עבירה שונים, אם בכלל.



מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבו לעתירה לבג"ץ בדבר דחיית ההמלצות וטענו כי אינם קשורים אליה. "איננו מכירים את העתירה הזאת, שמסתבר שהוגשה לפני זמן רב. כמובן שהיא לא מטעמנו ואינה בידיעתנו. ממילא איננו מייחסים חשיבות להמלצות שכולם מבינים היום מה ערכן", נמסר מטעם נתניהו.



בשיחה עם מעריב אמר עו"ד פוקס, שעוסק בעניין הזה הרבה זמן. "אני טוען שהנוהג של המלצות לא חוקי בעיני ולא רק שהוא לא תורם כי בעניין של פוליטיקאים יש בזה חוסר הגינות בסיסית". לדבריו, ברגע שניתן המנדט לקבוע לגורם בכיר, אז כל שלב מקדים יוצר נזק שלא ניתן להשיב. "כשהלכו לחוקק את חוק ההמלצות אמרתי מצוין ואז באו בטענות לראש הממשלה בגלל הנראות. אז מה עשו? הוסיפו את סעיף שלוש שלא יחול על תיקי חקירה קיימים. אז מה כן חל? חל חוק סדר הדין הפלילי הישן - זה סעיף 60 שאני טוען שהוא לא מצדיק ולא מסמיך פרסום המלצות. צריך לקחת תיק חקירה לסכם אותו ולהעביר לפרקליטות". 

פוקס מסביר כי ועדת וינוגרד ב-2002 הסדירה את כל נושא חקירות משטרה והמליצה לא לפרסם המלצות. "באותה שנה השר לביטחון פנים דאז, עוזי לנדאו, הוציא הנחיה לא לפרסם המלצות ובאו אליו אנשים ואמרו לו שהוא לא מוסמך. היועמ"ש אליקים רובינשטיין אישר את ההנחיה וועדת הפנים של הכנסת אישרה אותה. בפועל המשטרה ממשיכה 15 שנה בנוהג הזה שאני טוען שהוא לא רק לא חוקי הוא גם נוגד הנחיות קיימות שאושרו על ידי הכנסת".
מפכ"לים לשעבר סבורים שמי שקובע אם להעמיד לדין זה פרקליט המדינה היועמ"ש והם חייבים תמצות חקירה וזו לא החלטה של המשטרה אלא המלצת משטרה מגובה בפרקליטות.
פוקס: "סיכום חקירה כן. תגיד לי, יש בעיה ליועמ"ש להרים טלפון ולקבל תשובות על שאלות? ההתעקשות של המשטרה לפרסם המלצות פוגעת בזכויות יסוד של אישי ציבור. המחוקק לא בכדי נתן את הסמכות הבלעדית ליועמ"ש". 

אני איש מובהק של המחנה הלאומי אני רוצה שהממשלה הזו תמצה את ימיה. אני עורך דין מומחה במשפט חוקתי-מנהלי. כששרון שיגר מכתבי פיטורין לשרים ליברמן ואלון אני העותר שעתר נגדו הוצאתי צו ארעי אצל השופט אדמונד לוי". 
ניצב בדימוס אריה עמית מתח ביקורת על המהלך וכתב בטוויטר כי המדינה איבדה את שפיותה. "איזה עורך דין מבקש מבג"ץ למנוע מהמשטרה לבצע את תפקידה ולהורות לה לא להמליץ בתיקי המלך, והכל נעצר עד שיתקיים דיון הזוי בנושא". עוד כתב כי "אל תעזו להתלונן כשתצטרכו את המשטרה ולא תקבלו את השירות לו תזדקקו. במו ידיכם אתם מחריבים אותה צעד אחר צעד".