לאחר חשיפת הסכם עד המדינה שנחתם עם שלמה פילבר בפרשת 4,000, היא פרשת בזק, ולאחר שח"כ אמסלם כינה את איש סודו של ראש הממשלה 'שטינקר' על במת הכנסת, הסביר היום (ראשון) עורך הדין ציון אמיר ב-103FM מדוע אינו מייצג עדי מדינה: "מעולם לא יצא לי לייצג עד מדינה. עורך דין בתחילת דרכו המקצועית מייצב את עצמו באיזושהי עמדה של הגנה על נאשמים, ואני לא בטוח שעדי מדינה מתיישבים עם הרציונל הזה"/ 


לדבריו, "כל אחד בוחר את דרכו בתחום ותוחם בו את הגבולות של עצמו. אני בספק אם יצא לי לייצג עד מדינה מתוך בחירה. זה כמו רופא שמומחה בניתוחי מוח ואינו רוצה לנתח תחום אחר. עדי מדינה נתפסים בעולם המשפט כרשעים שמנסים לברוח מעונשם לפי הגדרת הפסיקה. רואים בעין עקומה מאוד אדם שביצע עבירה והיה בעצמו רשע גדול והחליט לשנות את עורו". 
 
עוד הוסיף: "קל מאוד ללכת שבי אחרי הטיעון שעד מדינה הוא זרוע של מערכת המשפט ושלטון החוק, המצב בפועל אינו כך. בשנים האחרונות המשטרה בחרה להפעיל את הכלי הזה בצורה קיצונית מידי ולכן הוא מעורר תגובת נגד חריפה. מדובר בשיטת משפט לא מוסרית. ישנה בדיחה שאומר כי בפרשיות מסוימות יש יותר עדי מדינה מנאשמים. ככה אנחנו ממגרים את הפשיעה? באמצעות כלי שהוא אינו מוסרי? שיטת המשפט העברי אינה מכירה בו כעד שניתן להסתמך עליו כלל".
 

על השאלה מה ניתן מה ניתן לעשות במקום להסתמך על עדי מדינה השיב אמיר: "אפשר להפוך את רשויות החקירה למתוחכמות יותר ולתת להם תקציבים גדולים יותר וכלים רציניים יותר, עם צורת חשיבה שונה. משטרת ישראל אינה מדולדלת וחסרת יכולת שהיא זקוקה לעדי מדינה בלבד. המשטרה צריכה לעמוד ביעדים שלה ובמטלות שיש עליה בשכל רב, הכל עניין של מידתיות. משטרת ישראל הכריזה בשנים האחרונות כי אינה מסוגלת לפענח פרשיות שחיתות חמורות ולכן בוחרת בגיוס עדי מדינה". 

שלמה פילבר. צילום: פלאש 90
שלמה פילבר. צילום: פלאש 90
 
 "ההסכם עם עדי המדינה קובע בדרך כלל שהעד מחויב לספר את כל האמת ואם הוא יעמוד בו הוא יבוטל. במציאות עדי מדינה יוצאים גם שקרנים בבית המשפט אך המשטרה לא ממהרת לבטל את ההסכם", הוסיף אמיר. 
 
לסיום התייחס לדבריו של יו"ר הקואליציה דודי אמסלם כנגד עדי המדינה וטען: "זו אמירה קשה מאוד ואומללה מאוד. אני חושב שהוא עצמו הבין את גודל הפאדיחה".
 
עריכה: איתמר זיגלמן