בג"ץ דחה היום (רביעי) את עתירתו של השוטר שצולם מכה את החייל דמאס פקדה נגד החלטת היועמ"ש לפתוח את תיק החקירה נגדו. גם עתירתו של החייל נגד ההחלטה להגיע עם השוטר להסדר בנושא, נדחתה. עם זאת, הרכב השופטים הביע בפסק הדין ביקורת על העיון המחודש בהחלטה על סגירת תיק החקירה.



כזכור, הסרטון שבו נראה השוטר מכה את החייל פורסם באמצעי התקשורת ויצר הד ציבורי שהוביל למחאה מתמשכת מצד יוצאי אתיופיה. בשל רגישות המקרה, הועבר הטיפול בפרשה לידיו של היועמ"ש דאז, יהודה ויינשטיין, שהחליט זמן קצר לאחר מכן לסגור את תיק החקירה הפלילי נגד השוטר, תוך שניתן משקל לאפשרות למיצוי הדין עם השוטר במישור המשמעתי.



בעקבות סגירת התיק, פנה החייל המתלונן ליועמ"ש וביקש שישקול בשנית את החלטתו, ובטרם התקבלה ההחלטה התחלף היועמ"ש, כל שבקשתו הועברה לטיפול היועמ"ש הנוכחי אביחי מנדלבליט. אחרי העיון המחודש הוחלט להציע לשוטר להגיע להסדר מותנה, שבמסגרתו יודה השוטר בעובדות האירוע ולא יוגש נגדו כתב האישום. בעקבות כך הוגשו העתירות ההדדיות.




בפסק הדין הבהיר השופט דנציגר כי "קיים קושי רב בהחלטת היועמ"ש מנדלבליט לעיין מחדש בהחלטה לסגור את תיק החקירה. הוסבר כי אף שלגורמי התביעה הכללית קיימת סמכות עקרונית לעיין מחדש ואף לפתוח תיקי חקירה לאחר שהוחלט על סגירתם, הרי שמן הראוי שסמכות זו תופעל במקרים קיצוניים בלבד".

עוד צוין כי כי החלטה לעיין מחדש בתיקי חקירה עלולה לפגוע קשה בזכויותיהם של חשודים בהליכים הפליליים, ועל כן נדרש להראות כי קיים אינטרס ציבורי כבד משקל לשם כך.

אשר לנסיבות המקרה, הוכרע כי חרף האמור, אין מקום להתערב בהחלטת היועמ"ש מנדלבליט וזאת בשל האינטרס הציבורי שבמיצוי הדין עם השוטר. בנוגע לשאלת העמדתו לדין של השוטר, ביהמ"ש קבע כי לא נמצא שיש להתערב גם בשיקול דעתו של היועמ"ש להציע לשוטר הסדר מותנה ולא להגיש כתב אישום.