בית המשפט העליון הוציא היום (חמישי) צו הקפאה ארעי לגירוש המסתננים למדינות שלישיות, וציווה על המדינה להגיש תוך 10 ימים תגובה משלימה לעתירה נגד הגירוש, שבה היא תפרט את ההליכים המשפטיים הנוגעים להליך הוצאת המסתננים למדינה שלישית. שר המדע אופיר אקוניס (הליכוד) מחה על החלטת בית המשפט וטען כי מעשה זה מייצג את "שיא הנתק בין שופטי בית המשפט העליון לאזרחי ישראל".



בשמאל לעומת זאת בירכו על ההחלטה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה כי הצו היה צפוי ובלתי נמנע, עכב כשלים מוסריים ותכנוניים במתווה שהציעה המדינה. "תמונת המצב האמיתית היא שהמגורשים נמלטים באופן מידי מארצות היעד הפיקטיביות שאליהן הם מוטסים, ומשם פותחים במסע פליטות שבמהלכו הם נבזזים נאנסים ונרצחים, ובסופו עולם על ספינות רעועות, גם שם לעתים קרובות אל מותם. על מדינת ישראל לחשב מסלול מחדש ולהבין כי התנהלות זאת היא לקויה וחמורה - היסטורית, מוסרית, מעשית ותדמיתית".



אל חברת הכנסת מהמחנה הציוני הצטרפה גם ח"כ תמר זנדברג המתמודדת על ראשות מרצ, ואמרה כי ״טוב עשה בג״ץ שעצר לפחות זמנית את העוול הנורא הזה שהיה אמור להתרחש באופן אירוני דווקא סמוך לחג החירות. מדינת ישראל קמה כמקלט בטוח מפני פליטות ואסור לה להתכחש לאחריותה לפליטים מגורל אכזר. העדויות מרואנדה ואוגנדה לא משאירות מקום לספק מה גורל המגורשים וטוב עשה בג״ץ שעצר את הגירוש. אני מצפה ממדינת ישראל לחשוף את ההסכמים עם המדינות, ובעיקר להציג תכנית לאומית להענקת מקלט לפי היכולות של ישראל במקום גירוש המוני״.



כזכור, בחודש ינואר האחרון הודיעה המדינה כי היא הגיעה להסכם גירוש שיאפשר לה לסלק מסתננים משטח ישראל גם ללא הסכמתם, וזאת בניגוד להסכמים קודמים אשר דרשו את הסכמת המסתננים. בהסכם לא צויינה המדינה אליה יגורשו המסתננים, אך מרבית ההערכות הן כי מדובר ברואנדה ואוגנדה.