המדינה השיבה היום (שישי) לבג"ץ במסגרת העתירה שהוגשה נגד גירוש המסתננים מישראל וטענה כי קיימת הסתברות גבוהה להתקיימות התנאים הנדרשים להרחקתם למדינה השלישית השנייה, זאת לאור יציאת השליח הישראלי המיוחד למדינה המדוברת. עוד נמסר בהודעה, כי אין מקום, לדעת המדינה, לשחרר את המסתננים הנותרים במתקן סהרונים.

בתשובת המדינה נטען עוד כי "דרוש פרק זמן נוסף להשלמת הבירור לצורך הסדרת ההרחקה למדינה השלישית השנייה. בירורים אלה ייערכו ברציפות והשליח ימסור עדכון ליועץ המשפטי לממשלה ולכל הגורמים המעורבים האופן שוטף ורציף".

תשובה זו באה בהמשך לעמדת המדינה שהוצגה אתמול, לפיה המדינה השלישית השנייה אושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם כעומדת בתנאים הנדרשים לשמש יעד להרחקת מסתננים אליה. בהמשך לכך, אף יצאו אליה כבר מסתננים מרצון, וכן מסתננים אשר הוחזקו במשמורת והודיעו על החלטתם לצאת למדינה זו.


הפגנת מסתננים. צילום: סבי ברנס, פלאש 90


תגובת המדינה באה על רקע החלטתו של ראש הממשלה לבטל את ההסכם עם נציבות האו"ם לפליטים בדבר הוצאתם של חלק מהמסתננים והסדרת מעמדם של אחרים. בעקבות ההסכם, אותו הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שר הפנים אריה דרעי, הביעו חברות הקואליציה תרעומת על המתווה וטענו כי הוא אינו מספק. בעקבות זאת, ולאור מחאת תושבי הדרום, החליט ראש הממשלה להשעות את ההסכם ולאחר מכן הודיע על ביטולו. 

בתוך כך, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הודיעו אתמול כי יקדמו בשבוע הבא את פסקת ההתגברות – שבאמצעותה אפשר להעביר חוק שנפסל בבג"ץ. זאת כדי לעקוף את בית המשפט העליון ולחוקק מחדש את החוק למניעת הסתננות בגרסתו הראשונה. עם זאת, מומחים מעריכים שאין למהלך סיכוי להצליח.
 
בנט אמר כי ידרוש לקדם את פסקת ההתגברות הכללית ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" כבר במהלך הפגרה, על מנת לאפשר חקיקה מחדש של החוק למניעת הסתננות בצורה אפקטיבית.