היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס הערב (שלישי) במרומז לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובקשתו למחוק את הקלון שבעבירותיו. "אני מצר על הדברים שפורסמו בעת האחרונה, מפיו של מי שהורשע בעבירות שחיתות וזה עתה סיים לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו, אשר כללו השתלחויות קשות כלפי בכירי מערכת אכיפת החוק שקדמו לי. מדובר בדברים ראויים לגינוי בכל פה. היה עדיף שדברים אלה לא היו באים לעולם", אמר מנדלבליט בכינוס לשכת עורכי הדין להשקת הספר "עבירות השוחד", של עו"ד ד"ר מאור אבן חן, סגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.



"מערכת אכיפת החוק מתנהלת ביושר ובהגינות. אנשיה מבצעים את מלאכתם בצורה יסודית ובאחריות, ללא מורא ובאופן חסר פניות, והכל מתוך מחויבות עמוקה לאינטרס הציבורי. הם עושים לילות כימים כדי לברר אשמה, ולהוציא אמת לאור", הוסיף היועמ"ש.
"נוכח הפגיעה הציבורית הנובעת מביצוע עבירות חמורות, קבע המחוקק, והבהיר גם בית המשפט העליון, כי ביצוע העבירות יכול להטיל פגם מוסרי, אשר גורר במקרים המתאימים, בנוסף לענישה המקובלת בגין הרשעה בביצוע העבירה, גם מניעה מלכהן בתפקידים ציבוריים".

"השתלחויות קשות". אולמרט. צילום: אריק סולטאן

 

כזכור, אולמרט פנה אתמול לנשיא המדינה ראובן ריבלין בבקשה למחוק את הרישום הפלילי בעניינו ולבטל את הקלון, מהלך שעשוי בעתיד לסלול את חזרתו של אולמרט לחיים הפוליטיים. מבית הנשיא נמסר כי אכן "מטעמו של אהוד אולמרט הועברה בקשה לביטול תקופת ההתיישנות והמחיקה של הרישום הפלילי בעניינו. הבקשה הועברה לטיפול הגורמים הרלוונטיים, ולאחר שיועברו חוות הדעת המשפטיות הנדרשות תובא הבקשה להחלטת הנשיא כמקובל".

בחודש יולי אשתקד שוחרר אולמרט ממאסרו, בתום ריצוי שני שלישים מעונשו. אולמרט נידון ל־27 חודשי מאסר בפועל וריצה את עונשו בכלא מעשיהו מאז פברואר 2016. ההערכה היא כי הפרקליטות ומחלקת החנינות במשרד המשפטים יתנגדו לבקשה. פנייתו של אולמרט זכתה אתמול לביקורת במערכת הפוליטית. ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר כי "ראש הממשלה לשעבר אולמרט הורשע וישב במאסר. הקלון, כמו גם המאסר, הם חלק מתשלום חובו לחברה. אני מאחל לו הצלחה, אבל אין להסיר ממנו את הקלון ואין לאפשר לו חזרה לחיים הציבוריים, בוודאי לא בתקופה שבה אנחנו נאבקים בשחיתות של מחליפו".
גם התנועה לאיכות השלטון קראה לדחות את בקשתו לביטול תקופת ההתיישנות והרישום הפלילי בעניינו, תוך הדגשת חומרת מעשיו, השלכתם על הציבור בישראל והתנהלותו לאורך ולאחר ניהול משפטו.

העיתונאי דן מרגלית, חברו לשעבר של אולמרט ומי שיצא נגדו בעקבות פרשיות השחיתות שבהן היה מעורב, אמר אתמול כי "העובדה שהעבריין הזה מעז לפנות לנשיא בנושא מצביעה על ההידרדרות הערכית של החברה הישראלית וזה מדאיג. אין לזה תקדים. בעבר היו אנשים שפנו אחרי שנים רבות לנשיא, אך לא חזרו לחיים הציבוריים. אם הנשיא יחון אותו, האם זה אומר שאולמרט יפסיק להיות עבריין? כל תהליך הרישום הזה הוא טכני לחלוטין".