מסר לנתניהו: נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, התייחסה היום (ראשון) למחלוקת בנושא פסקת ההתגברות על בג"ץ, דיון שהחל בשל נושא גירוש המסתננים מישראל, והדגישה את חשיבות היותו של בית המשפט עצמאי ובלתי תלוי: "משאנו מבקשים להתהדר, ובצדק, כלפי עם ועולם בהיותנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, עלינו לזכור כי אחת הערובות ההכרחיות לכך היא שמירה על מערכת בתי משפט עצמאית, מקצועית ובלתי תלויה המקיימת ביקורת שיפוטית המגנה על עקרונות היסוד החוקתיים של השיטה". 



חיות, שדיברה בהרצאה השנתית לכבוד עצמאות ישראל בנושא "לכידות חברתית בישראל- אתגרים משפטיים" באוניברסיטת ת"א, הוסיפה: "חוסננו כחברה מותנה בלכידותנו ומחובתנו לדבוק בחזון אזרחי משותף. דומה כי אין עוד מדינה בעולם שאחרי 70 שנה נתונה עדיין באיום קיומי מתמיד. הציבור היהודי מורכב מיהודים, ערבים, חילונים חרדים וקבוצות רבות". 



"מגינה על העקרונות החוקתיים". חיות, היום בת"א. צילום: אבשלום ששוני
"מגינה על העקרונות החוקתיים". חיות, היום בת"א. צילום: אבשלום ששוני



"הקישור של המשפט עם הרעיון של לכידות חברתית עשוי להיראות מוקשה במבט ראשון. הכרעה משפטית מעצם טבעה מצויה תמיד במוקד של מחלוקת", הוסיפה הנשיאה. "דברים אלה עשויים להיראות נכונים גם לגבי התדיינות במחלוקות ציבוריות, אשר ההכרעה בהן כנראה לעולם לא תוכל להניח את דעת הציבור כולו. אך בבחינה מעמיקה וארוכת טווח נוכל לגלות כי המשפט הוא אחד הגורמים היסודיים אשר יש בהם כדי לכונן קהילה, חברה ותרבות. ככל שתובנה בסיסית זו מקובלת עלינו כנקודת מוצא, כי אז ניתן להשקיף על בית המשפט כעל "זירה של אחדות" וכמוסד המיישם והמגן על ערכי היסוד המהווים את התשתית להקמת ביתו המדיני של העם היהודי על בסיס דמוקרטי". 

חיות סיפרה בגילוי לב כי השופטים לעיתים מעדיפים גישה פייסנית בסוגיות עקרוניות בחברה: "בניגוד אולי לדעה הרווחת בקרב חלק מהציבור הישראלי, ביהמ"ש איננו שש להכריע במחלוקות העקרוניות בחברה הישראלית ולא אחת אנחנו כשופטים מעדיפים לנקוט גישה גמישה כדי לקדם פיוס. מורכבות הסוגיות המונחות לפתחו של ביהמ"ש , מחייבת אותנו כשופטים לשמור על ערכי היסוד העומדים בבסיס שיטת הממשל הדמוקרטי שלנו. הגנה על זכויות האדם וביצור שלטון החוק, גם כשהדבר צפוי לעורר ביקורת על ביהמ"ש העליון ולעיתים, לצערנו, מתקפה אישית עלינו השופטים".