בבית המשפט המחוזי בתל אביב נערך היום (ראשון) הדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד משרד הביטחון, לפרסום הדוח הסופי של ועדת שמגר, כפי שהוגש לממשלה ולשר הביטחון. עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, חקר בדיון את הצנזורית הצבאית הראשית, תא"ל אריאלה בן אברהם, ששבה והדגישה כי היא סבורה ששיח בנושא דוח שמגר בעת הנוכחית, פוגע בביטחון המדינה. 
"אני סבורה שדיון ציבורי בנושא השבויים והנעדרים, כפי שכתוב בדוח וינוגרד, הוא חשוב, ערכי ולגיטימי בסוגיה כואבת זו, אולם מאז פרסום דוח וינוגרד אירעו עוד מספר מקרים. כרגע שני גופות חיילי צה"ל ושני אזרחים ישראלים מוחזקים בידי חמאס, והפרשה נדונה בימים אלה. מחיר פרסום הדו"ח, במקרה זה, עלול להיות מחבלים נוספים עם דם על הידיים במסגרת עסקה. זו מבחינתי וודאות קרובה לפגיעה בביטחון המדינה. הפרסום עלול לפגוע במאמצים להשבת השבויים והנעדרים, לעיכובים ולעלייה במחיר". לשאלת השופט, האם הייתה מאפשרת את הפרסום אלמלא היינו במצב שבו נמצאים כרגע, השיבה הצנזורית בחיוב, ואף הזכירה כי לאחרונה אישרה את פרסום תקיפת הכור בסוריה - נושא שהיה אסור לפרסום יותר מעשור. 

עו"ד אליעד שרגא. צילום: אבשלום ששוני
הוועדה, שבראשה עמד נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, עסקה במדיניות הישראלית בנוגע לפדיון שבויים וחטופים, ולפרסום המלצות הוועדה שהוקמה לגיבוש מדיניות בניהול מו"מ עתידי בנושא חטופים ונעדרים בישראל. בעתירה, שהוגשה באוגוסט 2016 נכתב כי "חרף חשיבותן הרבה של המלצות הוועדה, שהוגשו ב-2012 אחרי ארבע שנים של דיונים, אלה מעולם לא פורסמו לציבור- אף לא בחלקן. מהודעות לעיתונות שמסרה הוועדה, עלה כי הדו"ח עוסק בהמלצות פרוצדורליות שנוגעות למהות הגוף המטפל, ולסוגיה הרחבה של ניהול מו"מ". עוד הדגישה התנועה בעתירה כי "על המדינה מוטלת החובה להוכיח שקיים חשש ממשי לפגיעה בביטחון המדינה המונע את פרסום הדו"ח, שעוסק בסוגיית השבת פדויים- נושא המעסיק את עם ישראל לדורותיו עוד מקדמת דנא. לאחרונה, עניין ציבורי זה התעצם לאור השיח הציבורי להשבת השבויים המוחזקים, ככל הנראה, ע"י ארגון החמאס בעזה, סגן הדר גולדין ז"ל וסמ"ר אורון שאול ז"ל, והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. 

תא"ל בן אברהם אמרה כי יש קשר ישיר בין כל פרסום או שיח בישראל, לתגובה ישירה של חמאס, והביאה כדוגמה את אירוע ציון יום הולדתו של אורון שאול ז"ל, שנערך בדצמבר האחרון בכפר עזה, וביום זה נורו פצמ"רים לאזור. 

תא"ל בן אברהם. צילום: אבשלום ששוני

במהלך עדותה סיפרה כי קיימה התייעצויות רבות בנושא השבת השבויים והנעדרים - עם מומחים לנושאי מודיעין, עם הממונה על השבויים והנעדרים, הקודם והנוכחי, מטעם משרד ראש הממשלה, עם ראש אמ"ן, שר הביטחון ובעלי תפקידים נוספים. היא העידה כי קראה ממצאי עסקאות קודמות ודוחות מודיעין, הקימה צוות ביחידה שיבחן את משמעות הפרסום או אי הפרסום, ובסיומם החליטה שלא לאפשר את פרסום הדוח.
עו"ד אליעד שרגא אמר, כי "אנו חושבים שהפרסום יכול לעזור להחזיר הביתה את השבויים והנעדרים, להוריד את המוטיבציה לחטוף חיילים ואזרחים נוספים, ולהוריד את המחיר שאזרחי ישראל משלמים אח"כ בגלל אותם מרצחים שיוצאים לחופשי ומפגעים. פרסום הדו"ח יביא לאימוצו, אימוצו יביא לירידת המטיבציה, שתביא לבסוף לירידת המחיר". עו"ד שרגא ציין כי שר הביטחון ליברמן, שכבר התבטא בנושא, וכן שרת המשפטים שקד והממונה על השבויים והנעדרים, ירון בלום, חושבים שהיה צריך לפרסם את הדו"ח כדי שיהיה שיח ציבורי.