מבצע התקפלות? לשכת ראש הממשלה נתניהו פנתה היום (שני) לנשיאת העליון אסתר חיות וביקשה לתאם פגישה עם הנשיאה ועם שרת המשפטים בעניין פסקת ההתגברות ביום ראשון הבא. הנשיאה הודיעה כי היא מוכנה להיענות להזמנה וכי ישתתף מטעמה בפגישה גם המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר ובלבד שהישיבה של ועדת השרים לענייני חקיקה, שנקבעה לאותו היום בעניין זה, תידחה בשבוע לפחות, כדי לאפשר הידברות עניינית בנושא. בעקבות זאת, ראש הממשלה ביקש משרת המשפטים איילת שקד לדחות בשבוע את הדיון בחוק, והוא אכן נדחה. 



כזכור, מדובר במהלך שיעניק לכנסת אפשרות לחוקק מחדש, ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, חוקים שבג"ץ פסל עקב פגיעה בחוק יסוד. המשמעות החוקתית והמשפטית רבה, ועתידה לשנות את אופן הפעולה בין הרשויות השונות במדינה. 



טקס חילופי נשיאי העליון. צילום: מור שמעוני
טקס חילופי נשיאי העליון. צילום: מור שמעוני



המהלך התרחש לאחר שאתמול, אחרי רגיעה של שבוע בקואליציה בעקבות אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, שבו הקרבות הפוליטיים להיות נחלתה של הממשלה, זאת לאחר ששר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הודיע כי הוא מתכוון להביא את פסקת ההתגברות לאישור ועדת השרים ביום ראשון הקרוב.


 


למעשה, המשמעות של הבאת החוק לוועדת השרים לחקיקה מבלי שישנה הסכמה גורפת בקואליציה היא דחיקת ראש הממשלה אל הקיר. בפגישה האחרונה שקיימו ראשי הקואליציה בשבוע שעבר בנושא אמר ראש הממשלה כי ראשי הקואליציה ייפגשו עם שר האוצר כחלון, שהוא החסם האחרון לאישור החוק, ישאלו את דעתו ולאחר מכן יסכמו על קידום פסקת ההתגברות במושב הקיץ של הכנסת.



במוצ"ש האחרון, התייחס לנושא שר האוצר משה כחלון בתוכנית "פגוש את העיתונות",ואיים:"לפעמים מגיעים למצב שאי אפשר לעמוד בהסכמים וצריכים לפזר את הכנסת, אז בוא נקבע מועד ונפזר את הכנסת". כחלון אמר זאת על רקע רצונם של חברות הקואליציה לקדם את פסקת ההתגברות למרות התנגדותו.