אחרי שחלקאי עוטף עזה הודיעו כי בכוונתם לפנות לבית הדין הבינלאומי ולתבוע מארגוני הטרור ברצועת עזה את נזקי שריפת שדותיהם מעפיפוני התבערה, מגיע תורם של שומרי היער. קרן קיימת לישראל הודיעה כי תתבע את חמאס בערכאות בינלאומיות על הנזקים הסביבתיים החמורים ביערות בארי, כיסופים והסביבה שמאות דונמים מהם עלו באש בחודש האחרון גם כתוצאה מנפילת רקטות ופצצות מרגמה שנופלות ב'שטחים פתוחים' ואינן מיורטות אבל גורמות לשריפות בשטח. לצורך כך מתכוונת קק״ל להיעזר בשירותים של משפטנים בינלאומיים המתמחים בתביעות מסוג זה. 9000 דונם שדות חקלאיים, יערות ושטחי שמורת טבע עלו באש מעפיפוני התבערה עד כה מתוכם 2820 דונם יער ב-265 שריפות. 
יו״ר קק״ל, דני עטר, שסייר היום (שלישי) עם הנהלת קק״ל ביישובים בעוטף עזה, אמר: ״לא ייתכן שהקהילה הבינלאומית תאפשר לחמאס שלא לתת את הדין ולשלם על מעשיו הנפשעים לא רק נגד אזרחי מדינת ישראל, אלא גם נגד הטבע והסביבה שנפגעו קשות מהטרור הסביבתי הנפשע הזה. חמאס הוכיחו שאין להם צלם אנוש לא רק כלפי בני אדם אלא גם כלפי החיות ומשאבי הטבע". עטר ציין כי כבר בימים הקרובים תצא הקרן הקיימת למבצע נטיעות עם ילדי עוטף עזה: "חמאס שורפים - אנחנו נוטעים. נוכיח כי אנו חיים כאן מתוך עוצמה ומתוך צמיחה". 

אתמול תיאר שר האוצר משה כחלון את ממדי הנזק בדרום ואמר כי החקלאים יפוצו בעקבות השריפות שנגרמו מעפיפוני התבערה. “הפשיעה והטרור נגד החקלאות הפכו למכת מדינה. בחודשים האחרונים החקלאות בישראל נמצאת תחת מתקפה. בדרום, יישובי עוטף עזה סובלים ממתקפות בלתי פוסקות של טרור העפיפונים. בצפון ובכל רחבי הארץ מתפשטת תופעה של פשיעה חקלאית וונדליזם".

מטוס כיבוי באחת השריפות בעוטף עזה. צילום: רשות הטבע והגנים


הוא ציין כי כבר לפני כחודש, עם תחילת תופעת עפיפוני התבערה, הוא הכריז שמדינת ישראל מכירה בתופעה כטרור לכל דבר ועניין ושהתושבים יפוצו עד השקל האחרון. “עד כה נפתחו 25 תביעות, שכוללות כ־5,000 דונם חיטה, מטעים ומערכות השקיה. כל התביעות נמצאות בשלבי טיפול מתקדמים”, מסר.
עוד אמר כחלון כי כדי להקל על החקלאים לעבור את התקופה הקשה הזאת הוחלט אתמול על מתן מקדמות של 50% מגובה הנזק המשוער “והיתר יטופל במהירות האפשרית ללא עיכובים".