קשה לדמיין אדם שהגיע לפסגות גבוהות יותר בציבוריות הישראלית מחד, ולתהומות העמוקים ביותר מאידך מאשר השר לשעבר גונן שגב, שהיום (ראשון) פורסם כי הוא חשוד בריגול למען איראן.



שגב נולד בשנת 1956 בקרית מוצקין, ובשנת 1974 התגייס לקורס טייס, אך שירת לבסוף ביחידה קרבית. לאחר שחרורו החל ללמוד רפואה והוסמך כרופא מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב. את הקריירה הציבורית של שגב הוא החל בתחילת שנות ה-90' אז החל בפעילות פוליטית במסגרת מפלגת "צומת", בראשות הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן. בבחירות 1992, זכתה המפלגה בהישג מפתיע, ושגב שהוצב במקום השמיני נכנס לכנסת. עם זאת, ולמרות ניסיונות מוקדמים של ראש הממשלה הנבחר יצחק רבין להקים "קואליציה חילונית", עם מפלדת מרצ וצומת, נותרה צומת באופוזיציה. 



גונן שגב יחד עם מפלגת צומת. צילום: זיו קורן, לע"מ
גונן שגב יחד עם מפלגת צומת. צילום: זיו קורן, לע"מ






האיש שהעביר את אוסלו ב'



עם זאת, בשנת 1994, לאחר סכסוכים עם איתן, פרש שגב יחד עם שני חברי כנסת נוספים מצומת, והקים את סיעת יעוד, שהצטרפה לקואליציית רבין. במסגרת ההצטרפות לקואליציה, מונה לתפקיד שר האנרגיה והתשתיות, ועזר במידה רבה להעביר את הסכם אוסלו ב' לאחר שייצב את ממשלת רבין לאחר פרישת ש"ס ממנה. ביקורת רבה נמתחה על שגב בעקבות המהלך, והוא נתפש במידה רבה למי שמכר את בוחריו שהצביעו נגד משא ומתן לשלום תמורת מקום בממשלה. שגב נשאר בממשלת פרס גם אחרי רצח רבין, ולאחר מכן פרש מהפוליטיקה.



בשנת התשעים המאוחרות, החל שגב לעבוד בקבוצת אייזנברג שבבעלות שאול אייזנברג ושימש כיועץ החברה לענייני אנרגיה בסין. אך לאחר תפקיד זה, מסלולו של שגב השתנה לחלוטין. בשנת 2003, החלו הסתבכויותיו של שגב בפלילים כאשר במהלך שהותו בהונג קונג משך השר לשעבר עשרות אלפי שקלים מכספומטים בעיר הסינית האוטונומית, וטען מול חברת האשראי כי כרטיסו נגנב. לאחר שמצלמות אבטחה הוכיחו שאינו דובר אמת, הורשע בניסיון לקבלת דבר במרמה ובהונאה בכרטיסי חיוב ונגזרו עליו שנת מאסר על תנאי.



גונן שגב עם יצחק רבין, צילום: יעקב שער, לע"מ
גונן שגב עם יצחק רבין, צילום: יעקב שער, לע"מ






הסמים והנפילה



ב-2004 נעצר שגב בחדש להברחת אקסטזי לישראל, לאחר שהעביר תיק ובו כדורי אקסטזי המוסוים כ-32 אלף סוכריות M&M'S. במרץ 2005, לאחר שהודה במעשים לאחר הסכם עסקת טיעון, נגזרו על השר לשעבר חמש שנים בפועל, ועוד שנתיים מאסר על תנאי, ועוד קנס של כ-100 אלף שקל על זיוף דרכונו הדיפלומטי והארכת תוקפו. ביוני 2007, הוא שוחרר לאחר ריצוי שני שליש מעונשו.



בשנת 2016 הגיש שגב בקשה למשרד הבריאות ולשר הבריאות דאז יעקב ליצמן שישיב לו את רישיון הרופא שנשלל ממנו בשל הרשעתו הפלילית, אך בקשה זאת סורבה.