בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (שלישי) את דינם של המורשעים בגרימת מוות ברשלנות של סגן הילה בצלאלי ז"ל באסון קריסת הגשר בטקס בהר הרצל ב-2012. על המהנדס אורן ורשבסקי נגזר שירות לתועלת הציבור ועל יועץ הבטיחות יצחק צוקר נגזר מאסר שירוצה בעבודות שירות וכן פיצויים למשפחות. אמה של בצלאלי, סיגלית, אמרה לאחר הקראת פסק הדין המקל כי היא "לא מאמינה, הרגתם לי את הילדה".   


עו״ד דניאל מור ועו״ד טל מושקוביץ מפרקליטות מחוז ירושלים אמרו כי "מהנדס המבנים הורשע בכך שלא תכנן את המבנה לאורך כל שלבי האירוע ולא נקט בשום פעולה כדי להתריע ולעצור את ההליך. בנוסף לכך, תוך הימצאות בניגוד עניינים, היה אמור לשמש כפונקציית בקרה ופיקוח - וגם בכך הוא כשל.
יועץ הבטיחות שנשכר על ידי משרד ההסברה, חובתו הייתה לשכור מטעמו מהנדס, איש מקצוע שישמש בכל תהליכי הפיקוח והבקרה, אולם הוא שכר את שירותיו של מר ורשבסקי תוך ידיעה שהוא מצוי בניגוד עניינים.  בכך למעשה כשלו שניהם והתנהלותם הרשלנית הביאה בסופו של דבר לתוצאות הקשות".

עוד מסרו כי "נלמד את גזר הדין ונשקול צעדינו. אנו מחזקים את ידי משפחתה של הילה בצלאל ז"ל ואת ידי החיילים שנפצעו באירוע - ומקווים שהמקרה הנוכחי יהווה תמרור אזהרה לכל העוסקים במלאכת הקמת המבנים ובבטיחות לגבי האחריות המוטלת על כתפיהם".
 

סיגלית בצלאלי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


 
ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי "אני סומכת על מערכת המשפט ועל השופטים ויחד עם זאת אני תומכת בעמדת הפרקליטות שביקשה לגזור עונשים כבדים על הנאשמים בגין עבירות הרשלנות וההשלכות הכבדות והכואבות שלהן. צר לי כי הם הצליחו לחמוק מעונשי מאסר, אותם היו צריכים לקבל. את מחיר האסון אני מקווה שגם הם יישאו כל חייהם, ולא רק בני משפחתה של הילה שאיבדו את היקר להם מכל. טוב תעשה מערכת המשפט אם תייצר הרתעה ותעביר מסר ברור שחיי אדם אינם הפקר".
 
בהכרעת הדין של בית המשפט בדצמבר בה הורשעו השניים בגרימת מוות ברשלנות, נכתב כי יועץ הבטיחות צוקר "הבין היטב את משמעות הקמתו של המבנה ללא תוכנית הנדסית, וגם אם סבר לעצמו שהסיכון הכרוך בכך לא יתממש, הרי שחטא בכך מגדר צפייתו של אדם מן הישוב". על ורשבסקי נכתב כי "חומרת מחדלו לאורח התקופה לעשות די כדי לעורר את תשומת הלב להיעדרו של תכנון ולתקנו מודגשת בקלות בה ניתן היה לתקן את המעוות".

מדובר בהכרעת דין עבור הנאשמים בתיק שלא חתמו על הסדר טיעון עם הפרקליטות.  על טאימורז ליאונידזה, מנהל תפעול בחברת "עיצוב במה", נגזרו שנה לפני כן שבעה חודשי מאסר בפועל ופיצוי למשפחתה של בצלאלי ולנפגעים הנוספים באירוע, בסכום של 9,000 שקלים בסך הכל. אלעד לביא, סמנכ"ל התפעול בחברה, נידון לשישה חודשי מאסר בפועל ולתשלום פיצוי בסכום של 9,000 שקלים. 

בנוסף הורשעה החברה שהפיקה את טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בגין גרם מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, והוטל עליה לשלם פיצויים בסכום של 120 אלף שקלים. השופט קבע בהחלטתו כי עיצוב במה "הזניחה במידה ניכרת את חובת הפיקוח והאישור ההנדסי על הפרויקט".