מבקר המדינה יוסף שפירא הטיל קנסות כספיים על ארבעה מהמתמודדים בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה – אבי גבאי, היו"ר הנבחר של הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, אראל מרגלית ועמירם לוין, שהתקיימו בחודש יולי. הקנס הגבוה ביותר, בסך 90 אלף שקל הוטל על יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי.
בדו"ח מיוחד של המבקר על מימון הפריימריז של המועמדים בבחירות לראשות המפלגה, מציין שפירא, כי מספר בעלי זכות הבחירה בפריימריז היה 52,504 ולפיכך, סכום התרומות המרבי שהיה כל מועמד רשאי לקבל וסכום ההוצאות המרבי שהיה רשאי להוציא בבחירות המוקדמות הראשונות (בסיבוב הראשון) היה כ-1.17 מיליון שקל.
 
שפירא מציין כי הוצאותיהם של כלל המועמדים בבחירות המקדימות הסתכמו בכשבעה מיליון שקל, מהן כ-6.3 בסיבוב הראשון. "ההוצאות של המועמדים אבי גבאי, יצחק הרצוג ואראל מרגלית חרגו מתקרת ההוצאות המותרת בבחירות המוקדמות", ציין מבקר המדינה. מהביקורת עלה, כי הוצאותיו של גבאי בשני הסיבובים בפריימריז הסתכמו בקרוב לשני מיליון שקל והחריגה בהוצאות עמדה על כ-513 אלף שקל – בבחירות הראשונות כ-343 אלף שקל ובסיבוב השני כ-170 אלף שקל.
 
עוד עולה מהדוח, כי גבאי קיבל תרומות מהארץ בהיקף של כ-952 אלף שקל והמימון העצמי שלו לפריימריז הסתכם בכ-487 אלף שקל. ההוצאה הגבוהה ביותר הייתה לפרסום, כנסים וסקרים – כ-1.2 מיליון שקל. שפירא קובע, כי גבאי לא ניהל את חשבונותינו לפי הוראות החוק והנחיות מבקר המדינה. "הדבר התבטא בעיקר בכך שהדוח הכספי שלו לא היה שלם ולא נכללו בו מלוא ההוצאות בגין הבחירות", הוא ציין – "המועמד (גבאי) העביר לביקורת אסמכתאות בגין ההוצאות שלא נכללו בדו"ח הכספי, אבל טען כי לא כלל הוצאות אלה בתום לב, שכן סבר שהן אינן קשורות למערכת הבחירות".
 
שפירא לא קיבל את הטיעון: "לאחר שבחנתי את האסמכתאות ולאחר ששקלתי את הסבריו, החלטתי, כי בחלק מהמקרים מדובר בהוצאות שקשורות לבחירות המוקדמות ויש להוסיף אותן להוצאותיו", הוא קבע – "בהתחשב באופי החריגה, היקפה והסברי המועמד, אני מורה לו להעביר לאוצר המדינה סך של 90 אלף שקל".
 
על הרצוג, שהפסיד בסיבוב הראשון, הטיל מבקר המדינה קנס בסך 60 אלף שקל. מפירוט הכנסותיו של הרצוג לפריימריז, עולה, כי החלק הארי היה מתרומות מחו"ל – כ-837.6 אלף שקל. מתרומות בארץ הוא קיבל 316.8 אלף שקלים נוספים. שפירא ציין, כי הגירעון של הרצוג הסתכם על פי דיווחיו בכ-362 אלף שקל והוא כיסה את הגירעון בתרומות ממימון עצמי. "הוצאותיו הסתכמו בחריגה של כ-400 אלף שקל", הוא קבע. עם זאת, שפירא הבהיר כי הרצוג ניהל את חשבונותיו לפי הוראות החוק והנחיות מבקר המדינה והטיל עליו קנס נמוך יותר, בסך 60 אלף שקל.

יצחק הרצוג. צילום: חגי פריד
 
על ח"כ עמיר פרץ, שנוצח על ידי גבאי בסיבוב השני, לא הוטל קנס והמבקר קבע הכנסותיו והוצאותיו לא חרגו מהאיסורים והמגבלות הקבועים בחוק. מהדוח עולה, כי הוצאותיו של פרץ בשני הסיבובים בפריימריז הסתכמו בקרוב ל-1.4 מיליון שקל והגירעון עמד על כ-97.4 אלף שקל. פרץ מימן את הוצאות הפריימריז באמצעות תרומות מחו"ל – כ-522 אלף שקל ותרומות מהארץ – כ-804 אלף שקל. שפירא קבע, כי פרץ כיסה את הגירעון בתרומות במימון עצמי וסיכם: "המועמד ניהל את חשבונותיו לפי הנחיות מבקר המדינה".
 
על הח"כ לשעבר אראל מרגלית, שגם הוא התמודד בסיבוב הראשון, הטיל המבקר קנס בסך 30 אלף שקל. הגירעון המצטבר של מרגלית על פי דיווחיו עמד על כ-40.7 אלף שקל וההוא כיסה את הגירעון בתרומות ממימון עצמי. שפירא קובע עוד, כי הוצאותיו של מרגלית חרגו מתקרת ההוצאות. "הדבר התבטא בכך שהוא לא שיקף בחשבונותיו את מלוא הוצאותיו בגין פעילותו הפוליטית בתקופת הבחירות המוקדמות ובגין הוצאותיו בגין פעילויות הפוליטית למען הבחירות שהוצאו לפני תקופת הבחירות", ציין שפירא – "הדוח הכספי שהגיש לא היה שלם ונכון והוצאות הבחירות בפועל חרגו מתקרת ההוצאות בסכום גבוה יותר מדיווחיו".
 
אראל מרגלית. צילום: פלאש 90

 
על אלוף במיל' עמירם לוין, שהסיר את מועמדותו עוד לפני הפריימריז, הטיל מבקר המדינה קנס כספי בסך 20 אלף שקל, מאחר ולא הגיש דו"ח כספי על הכנסותיו והוצאותיו. "המועמד הגיש תצהיר, לפיו הוצאות הבחירות שהיו לו מומנו ממקורות עצמיים וכן הגיש הבהרה בכתב, כי תרומות שקיבל למימון התמודדותו הוחזרו לתורמים ולא נעשה בהן שימוש", ציין שפירא – "הצהרת התצהיר אינה באה במקום חובתו של המועמד להגיש דו"ח כספי. החוק חל על כל מי שהכריז על עצמו מועמד ואין בהסרת המועמדות כשלעצמה כדי להוציא אדם מגדר תחולת הגדרת מועמד".
 
שפירא מציין בסיכום הדו"ח, כי מגבלות תקרת ההוצאות, בדומה למגבלות אחרות הקבועות בחוק, נועדו לשמור על השוויון בין המועמדים ולא לאפשר מתן יתרון בלתי הוגן למועמד בעל הון ואמצעים על פני מועמדים אחרים. "שמירה על תקרת ההוצאות תורמת גם להבטחת טוהר הבחירות ולהגברת אמון הציבור בתקינות הליך הבחירות המקדימות ובתוצאותיו", מסכם שפירא.

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "המפלגה מודה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על הדו"ח המקיף והמקצועי. יו"ר המפלגה, הח"כים ויתר המועמדים קיבלו את הדו"ח וידאגו לתקן את כל הליקויים לקראת הפריימריז הבאים".