נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשא דברים היום (רביעי) בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה תשעה שופטים ושישה רשמים בכירים: שלושה שופטים לבית משפט מחוזי, ארבעה שופטים לבתי הדין לעבודה, שני שופטים לבתי משפט השלום ושישה רשמים בכירים. עוד נשאו דברים בטקס, שרת המשפטים איילת שקד, ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. כמו כן, השתתפו בו חברי הוועדה לבחירת שופטים, יו"ר לשכת עורכי הדין, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.



בדבריו התייחס הנשיא לדיון שהתעורר סביב חוק מינוי היועצים המשפטיים ואמר: "אני מבין לליבם של נבחרי הציבור. גם אני נשאתי תפקיד אחד או שניים בטרם הגעתי אל הבית הזה, וגם אני לא תמיד הסכמתי עם עמדתם של היועצים המשפטיים ואולם, אני סבור כי עלינו להיזהר שלא להחליש את אחד מעוגניה החשובים של הרשות המבצעת בדמוקרטיה הישראלית. אנחנו כולנו רוצים את היועץ המשפטי העומד לשרת את כל נבחרי הציבור באשר הם מכל קצוות הקשת הפוליטית באותה הדרך בדיוק. בנאמנות, במסירות, במקצועיות, תוך מחויבות למדיניות הממשלה ומתוך אחריות ראשונה במעלה לחוק".



על פי הצעת החוק הממשלתית של שרת המשפטים איילת שקד, יועץ משפטי של משרד ממשלתי לא ימונה בדרך של מכרז אלא בדרך של ועדת איתור כאשר לנציגי השר הממונה ולנציגי היועץ המשפטי לממשלה יהיה כוח שווה בוועדה. הצעת החוק של אוחנה מבקשת להפוך את מינוי היועמ"ש למשרת אמון של השר הממונה.



"היועצים המשפטיים חייבים להיות הטובים שבטובים"



"בדיונים השונים בנושא זה, לעיתים מוצגת השאלה כשאלת ״מיהו ה'לקוח״'? מיהו הלקוח אותו צריך לשרת היועץ המשפטי? האם זה הציבור או שמא, הלקוח הוא השר, נבחר הציבור. בעיני הצגת השאלה בדרך זו חוטאת לעיקר, ובעיקר עושה עוול לנבחרי הציבור ולמשרתי הציבור. לכולנו - נבחרי הציבור כמו גם היועצים המשפטיים - אין משלנו, אלא נאמני הציבור אנו. וכנאמני הציבור, על כולנו לפעול למענו. נבחר הציבור והיועץ המשפטי, שניהם כאחד פועלים למען הציבור, כמשרתיו. הלקוח, אם כן, הוא תמיד - הציבור. ועל כך נדמה לי, לא יהיה מי שיחלוק", אמר ריבלין. 



הנשיא הדגיש: "השאלה, אם כן, איננה מיהו הלקוח, אלא, מה היא הדרך הטובה ביותר לשרת את הלקוח הוא הציבור. נבחרי הציבור נבחרו על מנת לגבש מדיניות ולהובילה למען הציבור. ועל היועצים משפטיים להעמיד את כל הכלים המקצועיים שיש בידם כדי לסייע בידי נבחרי הציבור להגשים את מדיניותה של הממשלה הנבחרת. אלא שבכך אין כדי לסתור, ולו במעט את חובתו הבסיסית והראשונה של היועץ המשפטי לחוק, שהוא כשלעצמו ביטוי מובהק של רצון הציבור. יועץ משפטי חייב לעשות מאמץ לסייע בידי נבחר הציבור להגשים את מדיניותו, אך בה בעת, הוא חייב לסייע לו להבין את גבולות הגזרה שבתוכה הוא יכול לפעול. גבולות החוק, שקבע המחוקק. זהו תפקידו של היועץ המשפטי. וזוהי דמותו של היועץ המשפטי הראוי לנו".



עוד אמר הנשיא: "היועצים המשפטיים, כמו כולנו, הם בני אדם. ישנם טובים יותר וטובים פחות, אם כי מניסיוני הם היו בדרך כלל טובים מאוד. על המערכת הציבורית למצוא את הדרך להביא לכך שהיועצים המשפטיים המשרתים אותה יהיו הטובים שבטובים. יועצים משפטיים המעמידים את הכלים המקצועיים שלהם כדי לסייע בידי נבחרי הציבור להגשים את מדיניותה של הממשלה הנבחרת. יועצים משפטיים הרואים עצמם מחויבים למדיניות הממשלה, ולמדיניות המשרד, אותה מוביל נבחר הציבור. ויחד עם זאת, יועצים משפטיים עצמאיים, שהמחויבות לחוק, ולהיותם שומרי סף, זורמת בעורקיהם, ומהווה את תמצית האתוס המקצועי שלהם".