היועמ"ש אביחי מנדלבליט החליט היום (חמישי) כי נציגי רשויות אכיפת החוק, פרקליטות המדינה, משטרת ישראל ומח"ש, לא יתייצבו לדיון היום בוועדת הפנים של הכנסת שיזם יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש מהליכוד, על טענות ניצב רוני ריטמן בהקשר לתלונות נגדו ולהשפעה על תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, לדברי היועמ"ש, בשל חשש מפגיעה אפשרית בחקירות נתניהו. 



ח"כ קיש התייחס להחלטה של היועמ"ש בהודעה מיוחדת שמסר בפתח הדיון. "מהרגע שקבעתי את הדיון על ניגוד העניינים של ניצב ריטמן ניסו גורמים במערכת אכיפת החוק לעצור אותו ולבטל אותו. לא אתן ידי להשתקה הזו. על הכנסת יש חובה לפקח על התנהלות גורמי אכיפת החוק גם במקרה הנוכחי.

לראש הממשלה כמו לכל נחקר מגיעה הזכות להיחקר ללא ניגוד עניינים. אני קורא ואפעל כבר בשבוע הבא להקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה לבחינת זיהום החקירות נגד ראש הממשלה ורעייתו". 

ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ח"כ רויטל סויד, סגנית יו"ר הכנסת, אמרה על הדיון בוועדת הפנים היום: "סיעת המחנה הציוני תחרים את הדיון שיזם יו״ר ועדת הפנים ח״כ קיש. יו״ר ועדה לא אמור לשמש כשכיר חרב של ראש ממשלה חשוד בפלילים ולנצל את כוחו הפרלמנטרי לשיבוש מהלכי חקירה והטיית משפט. זהו תקדים מסוכן של התערבות בחקירה פלילית שמתנהלת נגד גורם פוליטי ולא בכדי היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי של הכנסת מתנגדים לו נחרצות".
 

כזכור, השבוע פורסם כי ריטמן, מפקד יחידת להב 433 לשעבר, רמז במהלך חקירתו בחשד לעבירות מין במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כי ייתכן שהסיבה לזימונו לחקירה קשורה להחלטתו לפתוח בחקירה נגד אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, בפרשת מעונות רה"מ. 



מנדלבליט ביקש אתמול לבטל דיון בוועדה על אמירתו של ניצב ריטמן, לפיו המניע לחקירתו בגין הטרדה מינית קשורה לפתיחת תיק המעונות. במכתב ששלח מנדלבליט ליו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש, הוא כותב כי "הישיבה המתוכננת עלולה להוות חציה - ולו גם שלא במתכוון - של תחום עבודת מערכת אכיפת החוק, ונראה כי עלולה לפגוע בחקירות המתנהלות, באופן שיכל להתפרש כניסיון להטות משפט". בתגובה כתב ח"כ קיש כי הישיבה תתקיים כמתוכנן. "אני מבקש להזכיר ליועץ המשפטי לממשלה כי במסגרת הפרדת הרשויות במדינה, הכנסת סוברנית באופן מוחלט לדון ולפקח בענייני הממשלה ושלוחותיה וגם בענייני משטרת ישראל".


במהלך החקירה המדוברת נשאל ריטמן על ידי החוקרים האם הוא יודע מהי הסיבה שלשמה הוזמן לחקירה, ומי, להערכתו, עומד מאחורי התלונה שהוגשה נגדו. בתגובה לשאלות אלו ציין הבכיר לשעבר במשטרה מספר אפשרויות. האופציה הראשונה, לדבריו, היא שהסיבה לזימונו למשרדי מח"ש קשורה לסכסוך שיש לו עם ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים במשטרה ואחד המועמדים להתמנות לתפקיד המפכ"ל בתום כהונתו של רב ניצב רוני אלשיך. אפשרות נוספת שהעלה בפני חוקריו היא שחקירתו קשורה לפרקליט המדינה, שי ניצן, שגם איתו הוא מצוי בסכסוך. במסגרת זו, הוא טען כי ייתכן שיש קשר גם לחקירת מעונות רה"מ. 

בעקבות הפרסום פנה ראש הממשלה נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק את החקירות המנוהלות נגדו ונגד אשתו, וזאת מכיוון שלטענתו הן נוהלו במשוא פנים על ידי ראש להב 433 דאז, ניצב ריטמן. במכתב, שנשלח על ידי עורכי דינם של בני משפחת נתניהו, עו"ד יוסי כהן ועו"ד יעקב וינרוט, נתכב: "התברר שניצב רוני ריטמן, מי שעמד בראש חקירות ראש ממשלת ישראל ורעייתו היה נגוע במשוא פנים, משום שהאמין שמשפחת נתניהו יזמה את התלונה שהגישה נגדו פקודתו בגין הטרדה מינית. דבר זה מטיל צל כבד על החקירות שנוהלו בראשותו נגד משפחת נתניהו וכל עניין שנבדק על ידי היחידה בראשותו ביחס לבני הזוג מוטל בספק".