שופט בית המשפט העליון לשעבר יורם דנציגר, שפרש לאחרונה מכס השיפוט לאחר כהונה בת עשור, התראיין לכתב העת “עורך הדין” של לשכת עורכי הדין וסיפק כמה כותרות. דנציגר אמר כי לדעתו שיטת הסניוריטי, שלפיה ותיק שופטי העליון ממונה אוטומטית לתפקיד נשיא בית המשפט, היא שיטה נכונה אך סובלת מבעיות. “כיוון שנשיא בית משפט עליון עומד גם בראש המערכת כולה, ופרט להיותו שופט צריך שיהיו לו יכולות אדמיניסטרטיביות גבוהות, אי אפשר להתעלם מכך שלא לכל נשיא יש יכולות כאלה”. 
 
בערעור לבית המשפט העליון של רומן זדורוב, עמד דנציגר בעמדת מיעוט המזכה אותו מרצח תאיר ראדה, תוך שהוא מציין כי מדובר בזיכוי שפסע בינו לבין הרשעה. בראיון ביקש דנציגר שלא להתייחס לפרשה, כיוון שלטענתו, “זו אחת מאותן פרשות שיגיעו אולי למשפט חוזר”.
 
השופט לשעבר מותח ביקורת על הניסיונות להחליש את בית המשפט העליון: “בשנים האחרונות מתחזקים הקולות הקוראים לצמצם ולהגביל את סמכויותיו של בית המשפט העליון. אין להשלים עם מגמה נפסדת זו ואין לתת לה יד, שכן ביהמ”ש העליון הוא הערובה האיתנה היחידה לשמירה קפדנית על שלטון החוק, על ערכיה החוקתיים של מדינת ישראל ועל זכויות האדם”.

רומן זדורוב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
רומן זדורוב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

דנציגר מסרב לקבל טענות חברי כנסת על פסיקות העליון. “בית המשפט העליון לא אמור לשקף את רצון העם. כערכאה הבכירה ביותר במערכת המשפט, הוא אמור להיות מורכב מהטובים שבשופטים”. ח”כ ניסן סלומינסקי טען כי ביכולתו לצפות מראש את תוצאות ההחלטה מיד עם היוודע זהות השופטים היושבים באותו הרכב. הוא אף טען שנשיאת העליון משחקת עם ההרכבים כדי שפסקי הדין יתאימו להשקפת עולמה.

דנציגר שולל את דבריו לחלוטין: זה ממש לא נכון. ח”כ סלומינסקי טועה באשר לקביעת ההרכבים, הנעשים באופן אקראי על ידי היומן. זו המציאות, ואין שחר לטענה שהרכבים נקבעים בדרך אחרת. באשר לידיעת התוצאה מראש, נראה לי שח”כ סלומינסקי ניחן בתכונות של נביא, שכן אף השופטים היושבים לדין בהרכב כזה או אחר אינם יודעים בוודאות ומראש כיצד יסתיים הדיון בתיק פלוני, ומה יהיה פסק הדין בתיק אלמוני”.
 
בראיון מברך דנציגר על ההחלטה להכניס איש יח”צ לבית המשפט העליון. “בעולם שבו שולטת תקשורת מודרנית, לצד גורמים מלבי אש ומתסיסים אשר חדשות לבקרים חוצים קווים אדומים, אין כבר די בשירותים החשובים של הדוברות ההיסטורית של בית המשפט העליון”. לדבריו, חשוב שהציבור ידע כיצד מגן העליון על זכויות האזרחים והוסיף כי חשוב שידעו כי “בית המשפט העליון הישראלי הוא אחד מבתי המשפט היותר שמרניים בעולם המערבי מבחינת מספר ביטולי החוקים של בית המחוקקים. חשוב שידעו שכל החלטה מתקבלת בבית המשפט לאחר שיקול דעת מעמיק”.

תאיר ראדה. צילום: פרטי
תאיר ראדה. צילום: פרטי