המפלגות החרדיות ייאלצו לשנות סעיף בתקנוניהן ולאפשר שילוב נשים ברשימה לכנסת, כך קבעו היום (שלישי) שופטי בג"ץ. ההחלטה ניתנה בתשובה לעתירה שהגישה עו"ד תמר בן פורת לפני 3.5 שנים, נגד מפלגת "אגודת ישראל" בדרישה לשנות את הסיף בתקנון המונע מנשים להשתלב ברשימה לכנסת. 

סעיף 6 לתקנון קובע כי "חבר מפלגה יכול שיהיה: כל איש יהודי מבן 18 שנה ומעלה, שומר תורה ומצוות, הנמנה על החרדים לדבר ה' ומזדהה עם אגודת ישראל ומטרותיה… מכפיף עצמו לדעת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומקבל מרותה, אשר מוכן לקבל על עצמו תקנונה…". השופטים קבעו כי המפלגה צריכה לשנות ותו עד ה-2 בספטמבר.

משמעות ההחלטה בפועל, היא שעד ליום 2 בספטמבר 2018, על מפלגת "אגודת ישראל" להסיר את הסעיף המפלה מהתקנון שלה, אחרת יחזור העניין לבג"ץ שייאלץ להכריע בסוגיה ללא שיהוי נוסף. 


 

לדברי עו"ד בן-פורת: "בבג"ץ ניתנה היום הזדמנות לתת פסק דין היסטורי בנושא מעמד האישה. מרוח הדברים וכפי שעלה מדברי השופטים בדיון, עד כה נראה כי בג"ץ סבור שהפרקטיקה של המפלגות החרדיות פוגעת קשות בזכויות נשים, ואנחנו אופטימיות שב-2 בספטמבר, כפי שהורה בית המשפט, יינתן פסק דין צודק. יחד עם זאת, נכבד את החלטת בית המשפט לתת הזדמנות לאגודת ישראל להסיר את הסעיף המפלה ולתקן את העוול בעצמה. אם לא תעשה כך, יתערב בית המשפט ויכריע".

במהלך הדיון, באופן בלתי צפוי, התפרצה רחלי רושגולד, ראש תחום חקיקה ב"נבחרות", לעבר השופטים וקראה בדמעות: "אני יושבת פה בדיון ומדברים על טיעונים משפטיים עמוקים, בעוד אני מבקשת מכבוד השופטים לדון בפיקוח נפש! אני לא מצליחה להתאפק ומוכרחה לצעוק את אשר על לבי בשביל כל הנשים החרדיות, בשביל הבנות שלי, בשביל העתיד שלהן – כי כאן הוא יוכרע. אין לנו ייצוג בכל התחומים שנוגעים לנו: רפואת נשים, פגיעות מיניות ועוד. אנחנו שקופות".

הנשיאה חיות הגיבה להתפרצות, ואמרה כי "הסגנון הזה לא מקובל בבית הזה, גבירתי לא תתפרץ ולא תדבר בלי רשות".